onsdag 22 februari 2017

Veckans bokbloggfråga v 8

Carola på Barnboksbloggen frågar denna vecka:

Vad tycker du utmärker en bra bokcirkelbok? Har du några tips på läsvärda bokcirkelböcker där det finns mycket att diskutera kring? 
,
Och detta tror jag jag kan svara rätt så utförligt på, för jag har varit med i en bokcirkel ett antal år, som faktiskt anordnades utav vårt kommunala bibliotek.
För det mesta var jag yngst i denna grupp med mest äldre kvinnor, fast det var ett par år det fanns ett par/tre yngre kvinnor med. Och jag tyckte egentligen det var kul att höra vad de som var äldre än mig tyckte om böckerna jag fick oss att läsa Hungerspelen av Suzanne Collins. Den äldsta som var med i gruppen var min mamma som då var runt 75 år, och hon gillade faktiskt den boken och många av de andra också som vi läste.
Sen behöver en bokcirkelbok ha flera skikt i sin uppbyggnad för att det ska bli något att diskutera, en bok som inte skildrar så mycket mer än en kärlekshistoria utan några stora förvecklingar eller bara är förutsägbar handling i blir ingen bra bokcirkelbok.
Jag listar några av de böcker som vi läste då som är bra bokcirkelböcker (blev många och fler läste vi, och vi hade många andra på förslag som vi aldrig läste).

  • Flyga drake - Kahled Hosseini
  • Maken av Gun-Britt Sundström
  • Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
  • Den osynlige väggen - Bernstein
  • Att tro på mr Pip - Loyd Jones
  • Kärlek i kolerans tid - Gabriel Garcia Marques
  • Kalla det fan vad du vill - Majehri Bakhitiari
  • Dödgrävarens dotter - Joyce Carol Oates
  • Katedralen vid havet - Ildefones Falcones
  • Tidsresenärens hustru - Audrey Niffenger
  • Igelkottens elegans - Muriel Barberry
  • Sputniikälskling - Haruki Murakami
  • Veronica bestämmer sig för att dö - Cohelo
  • Kvinnor på ett tåg - Anita Nair
  • Kärlekens histora - Nicole Krauss
  • Little Bee - Chris Cleave
  • Berättelsen om Pi - Yann Matel
  • Innan floden tar oss- Helena Thorfinn
  • Hjärtblad - Aino Torsell
  • Kajas resa - Karin Hjulström
  • Den hemliga dottern - Shilipi Somaya Gowda


2 kommentarer:

  1. Och kanske Elisabeth Gilbert: Eat, Pray, Love (på svenska är titeln Lyckan, Kärleken och meningen med livet). En bok med många bottnar om vägar tillbaka till liv efter sammanbrott i äktenskap och yrkesliv. Visst kan man säga att det är New Age, men författarinnan är nykter och klok och håller en frisk distans till den egna erfarenheten. Medryckande och tänkvärd.

    SvaraRadera
  2. Kul med tips! Några av böckerna du räknar upp har vi läst i vår bokcirkel också.

    SvaraRadera