torsdag 8 februari 2018

Hett i hyllan vecka 6 / 2018

Monika skriver så här i sitt inlägg Hett i hyllan

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Min bok för denna vecka är den engelska boken A Consise Chinises-English Dictonary of Lovers av Xiaolu Guo, som jag köpte för många år just på engelska för det skulle göra läsupplevelsen mer rättvisa pga vad den handlar om och vad titeln antyder. Men inte blev den läst då, och nu vet jag att den finns någonstans i en låda i förrådet, men var??? Ska under året ha en förrådsstädning så jag hoppas hitta de där riktigt gamla hyllvärmarna som gömmer sig där. Och förhoppningsvis läsa dem.

From one of our most important contemporary Chinese authors: a novel of language and love that tells one young Chinese woman's story of her journey to the West--and her attempts to understand the language, and the man, she adores. Zhuang--or -Z, - to tongue-tied foreigners--has come to London to study English, but finds herself adrift, trapped in a cycle of cultural gaffes and grammatical mishaps. Then she meets an Englishman who changes everything, leading her into a world of self-discovery. She soon realizes that, in the West, -love- does not always mean the same as in China, and that you can learn all the words in the English language and still not understand your lover. And as the novel progresses with steadily improving grammar and vocabulary, Z's evolving voice makes her quest for comprehension all the more poignant. With sparkling wit, Xiaolu Guo has created an utterly original novel about identity and the cultural divide.

5 kommentarer:

  1. Njaa ingen bok jag känner till.

    SvaraRadera
  2. Den boken fick jag med i ett paket från Adlibris för några år sedan, men jag hade inte beställt den så den fick åka tillbaka :)

    SvaraRadera
  3. Låter som en bra bok men jag har inte läst den.

    SvaraRadera