torsdag 1 februari 2018

Hett i hyllan vecka 5/ 2018


Monika skriver så här:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


Veckans bok är en jag skäms för att ännu inte har läst, för det är en recensionsexemplar som jag fick när boken kom ut. Och för jag inte läste den med en gång berodde på att jag inte hade läst första delen av serien ännu, men hade räknat med att göra det snarast.
Men det där snarast blev först nu i höst, och fast jag hade hört flera dåliga tankar om den i de recensioner jag hade sett så gillade jag den verkligen och ser nu framemot att läsa denna del två inom en snar framtid.

Andra boken i Röd drottning-trilogin

Mare Barrows blod är rött, färgen hos vanligt folk, men hennes silverförmåga, kraften att styra blixten, har förvandlat henne till ett vapen som kungahuset försöker kontrollera. Härskaren kallar henne en bluff, men när hon flyr från Maven, prinsen vännen som bedrog henne, upptäcker Mare något häpnadsväckande: Hon är inte den enda i sitt slag.
Jagad av Maven, nu en hämndlysten kung, ger sig Mare ut för att söka upp och rekrytera andra röd-och-silver-krigare till kampen mot hennes förtryckare. Men Mare inser att hon befinner sig på en livsfarlig väg, där hon riskerar att bli just det slags monster hon försöker besegra.
Kommer hon att krossas under tyngden av de liv som upproret kostar? Eller har hon härdats för gott av allt svek och förräderi?

8 kommentarer:

  1. Den serien så jag på många bloggar tidigare.

    SvaraRadera
  2. Finns i min bokhylla med, fast jag tror jag köpte första delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånade första delen för att kunna läsa den innan jag läste denna.
      Har även fått tredje delen som rec ex.

      Radera
  3. Hu. Ska jag skämmas för alla böcker jag har olästa får jag aldrig visa näsan igen ... (ok, det handlar inte om gratisex jag fått för att recensera, det kanske är skillnad då???)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skäms inte för att jag inte har läst alla olästa böcker jag har, utan mer över dem jag har bett om för att recensera men inte har hunnit läsa.

      Radera
  4. Jag har inte den här boken men jag borde verkligen ha skaffat den och fortsatt på serien för jag gillade första!

    SvaraRadera
  5. Det är besvärligt när man får en bok som är en senare del i en serie. Jag har också ett sådant dåligt samvete liggande...

    SvaraRadera
  6. Att få en bok i en serie är aldrig lätt. Hoppas du får till det snart med läsningen.

    SvaraRadera