tisdag 13 februari 2018

Kulturkollo - välkommen till Korea, bästa tips till Koreansk kultur

Hoppsan det blev lite fel med länkningen, och när jag rättade till det la jag till lite till, se i slutet av inlägget.
Kulturkollos tisdagsutmaning handlar om Korea pga OS, och de skriver så här i detta inlägg.

För några dagar sen inleddes vinter-OS i Pyeongchang i Sydkorea, detta måste vi naturligtvis fira på vårt alldeles egna vis.
Delar av Kulturkollo tittar på en hel del sport när tid gives.  Jag är till exempel oerhört glad över att tid gavs i lördags när Charlotte Kalla kämpade till sig sin guldmedalj, många andra tävlingar visas ju när det är omöjligt att kombinera med i alla fall min jobbvardag.
Men vi nöjer oss förstås inte bara med att titta på sport. Kär på Kulturkollo funderar vi också en hel del över Sydkorea som kulturland, och när vi ändå är i trakterna passar vi på att fundera lite över Nordkorea också.
Den här veckan kommer således att handla om Korea ur olika perspektiv. Vi utmanar oss själva och läser nytt, vi utforskar sånt vi inte hade en aning om tidigare och går djupare in i sånt vi faktiskt hade koll på, och så blir det kanske lite sportiga aktiviteter också, vem vet?
Jag är inte så intresserad av sport ( i alla fall inte just nu) och tittar inte alls på OS, men det är ju kul att höra om att vi tar medaljer, under gårdagen hörde jag att vi hade fått en till medalj förutom Kallas.

Sen hade jag nog inte så mycket kultur att komma med när det gällde Korea heller, har bara en bok jag har skrivit om på bloggen som jag har läst det senaste åren. Författaren kommer från Syd Korea i det här fallet och här finns min recension. 

 

Annars finns det två böcker som handlar från och av flyktingar från Nord Korea som jag vill läsa. (Finns flera tex denna, men det är dessa två som fångat min intresse nyligen).


  • Flickan med sju namn: Min flykt från Nordkorea - Hyeoneso Lee och  David John (går att läsa om här.)
  • För att kunna leva - en nordkoreansk flickas resa till frihet - Yeonmi Park (går att läsa om här.)
Förutom det här med litteratur kom jag tänka på att jag följer en Youtuber (modell, sångerska och skådespelerska) som har koreanska rötter, fast hon har i hela sitt liv bott i USA. Det är Arden B Cho. Hon har även gjort egen musik och just den här gillar jag...


Hon har även gjort många videos i kategorin Arden Eats, och då besökt en hel del koreanska restauranger som gjort att jag verkligen vill prova på det Koreanska köket någon gång.

Kan väl tänka tipsa om lite K-pop också, inte för att jag är hel frälst på det, men tittar på något Youtbubeklipp då och då för att se dem dansa. Lyssnar aldrig på sådan musik utan det är dansen som fascinerar mig så ibland kollar jag lite på tex 


2 kommentarer:

  1. Många spännande tips, tack för det! Särskilt Flickan med sju namn som du nämner är jag väldigt sugen på att läsa.

    SvaraRadera
  2. Flickan med sju namn är jag nyfiken på.

    SvaraRadera