tisdag 6 februari 2018

Samefolkets nationaldag 6e februari 2018

Har det senare blivit intresserad av Samerna och deras kultur (har väl varit det länge men inte riktigt sätt mig in i det), och när jag såg att det är deras nationaldag idag, ville jag skriva ett inlägg om det.
Inlägget består av klipp jag har hittat på Youtube om just Sápmi och samiska kulturfenomen ( från de senaste tiden, inte flera år tillbaka).

En orsak som gjorde att jag har blivit extra intresserad var att jag läste Charlotte Cederlunds första del i Idijärvi trilogin. Middagsmörker, länk till min recension. Jag har tänkt att läsa följande delar. Andra böcker som jag har tänkt att läsa men ännu inte kommit till är Anne-Helén Laestadius böcker som jag skulle vilja läsa tex Tio över ett. Inte ens Mikael Niemi har jag läst någon bok av och är verkligen intresserad av att göra det.

Populär musik med influenser av samisk gör Sofia Jannok som är både i inlägget här om Sápmi och från hennes uppträdande i Musikhjälpen i år. Det gör även Maxida Märäk, plus att hon är aktivist just för det samiska folket. Inläggen är från hennes uppträdande i Musikhjälpen och ett från 2015 när hon är i Nyhetsmorgon och talar om samernas upplevelser utav rasistiska påhopp från svenskarna. 
De sista inläggen handlar om filmen Sameblod.













Natalie Carrion har också samiskt ursprung och här hennes uppträdande i Musikhjälpen.



Slutar med ett inlägg från Talang, Jon Henrik Fjällgren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar