söndag 4 februari 2018

Kulturkollo - Vad vårdar du? (plus en kort recension av Maze Runner - Death Cure - filmen)


Lite sent men här kommer veckans kulturkollos utmaning och de tänker på att denna månad kallas vabruari. Alltså VAB=vård av barn. Men Kulturkollo vill att vi ska Berätta för oss vad du ska vårda, vad du borde vårda eller vad du skulle vilja vårda. Självklart blir det extra guldstjärna för fyndiga varianter av förkortningen VAB (”vård av b …?”).

Nu är det så att mina barn är för gamla för att jag ska kunna vabba, så här får VAB stå för annat tex samma som Ulrica skrev i inlägget på Kulturkollo alltså Vård Av Badrum, renovering pågår för fullt.

Ett annat förslag är Vård Av Bibliotek, för denna inrättning tycker jag verkligen är något som måste vårdas, för att vi ska kunna behålla den. För det är ju inte endast ett ställe vi kan låna, böcker, tidningar, musik eller film. Du kan möjligheten att kunna låna internettid och dator. Andra sociala saker som föredrag och uppträdande (musik och poesiuppläsning). Möjlighet att träffa författare och andra kulturpersonligheter. Plus alla aktiviteter de har för barn.
Jag har alltid en hel del drös med böcker hemlånade från biblioteket, och har medverkat i bokcirklar genom biblioteket. Nu i mars hoppas jag även kunna gå på föredraget med Hampus Nessvold de kommer att ha.

Eller vad sägs om Vård Av Bio, jag brukar inte gå på bio så ofta men jag och äldste sonen var och såg sista Maze Runner filmen Death Cure. Jag tyckte det var ett bra avslut av denna serie. Jag har läst alla tre böckerna och nu även sett alla tre filmerna.
Sen så har ju inte filmerna egentligen inte följt böckerna jättemycket, speciellt tvåan Scorth trial där handlingen var helt annorlunda mot boken. Men nu den senaste var det mycket som var som i boken, eller nära den i handling. Jag gillade hur de fick till samma känsla i filmen som i boken speciellt hur den slutar.

Här kan ni läsa vad jag tyckte om andra boken och andra filmen i Maze Runner serien, Plus här finns recension av boken I dödens stad som filmen baseras på.


2 kommentarer:

  1. Vård av Bio håller nog jag också på med lite smått.

    SvaraRadera
  2. Jag måste läsa om sista boken för minns inte alls hur den var men gillade verkligen hur de fick avsluta trilogin med den sista filmen! :)

    SvaraRadera