tisdag 6 februari 2018

Veckans topplista - kvinnliga levnadsöden


Dags för Johannas deckarhörnas topplista för denna vecka;

Temat för veckans topplista den här gången är kvinnliga levnadsöden, och det är fritt att välja och vraka så länge det är böcker som handlar om kvinnor, flickor, damer och gummor, och som beskriver ett liv. Det kan vara romaner, eller verkliga levnadsöden, förr eller nu. 

Dagens lista hämtad jag helt ur huvudet, lite kul med nummer 1 och 2, de två böckerna läste jag för flera år tillbaka och ändå dyker de upp med en gång när jag ska ge förslag. (Sen skulle jag kunna bara gå på sanna historier för då dök både Anne Frank och Astrid Lindgren upp i huvudet men det blir som det ser ut nedan).

  1. Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson
  2. Hjärtblad av Aino Torsell. 
  3. Sågveksungen av Vibeke Olsson (länk till min recension)
  4. Mamma är bara lite trött av Sara Beicher (länk till min recension)
  5. Störst av allt av Malin Persson Giolito (länk till min recension)
Veckans olika listor kommer att bli bra tips för de som vill deltaga i Femmeurary, se inlägg här.

9 kommentarer:

  1. Störst av allt är den enda jag har läst här :)

    SvaraRadera
  2. Störst av allt har jag faktiskt lite dåligt samvete över att jag fortfarande inte har läst...

    SvaraRadera
  3. Störst av allt har jag läst av dina, den är bra!

    SvaraRadera
  4. har också valt Hjärtblad. Anna, Hanna och Johanna har jag läst en gång i tiden. Sågverksungen väntar i hyllan. Störst av allt är verkligen jättebra

    SvaraRadera
  5. Anna, Hanna och Johanna har jag läst, Hjärtblad står oläst i bokhyllan. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  6. Störst av allt den enda jag läst, riktigt bra! :)

    SvaraRadera
  7. Olssons böcker vill jag verkligen läsa!

    SvaraRadera
  8. Anna, Hanna och Johanna var med på min lista, och också sågverksungen.

    SvaraRadera
  9. Härligt med de där som är ett tag sedan man läste, men ändå kommer de spontant som förslag. Då måste de ju ha gjort intryck!

    SvaraRadera