måndag 4 juni 2018

Stenarna skola ropa av Ruth Rendell

En modern klassiker av Ruth Rendell
Eunice Parchman verkar vara det perfekta hembiträdet. Men under ytan döljer sig en dödligt farlig kvinna. Eunice har nämligen en hemlighet som hon är beredd att dö - eller döda - för att dölja: hon kan varken läsa eller skriva. Det ironiska ödet för henne för henne till den ytterligt intellektuella familjen Coverdale, ett hem där mycket kretsar kring konst, litteratur och musik. Kring Eunice växer det upp allt mörkare skuggor av hot från alla skrivna budskap och instruktioner som hon inte kan tolka. När hon blir vän med den hysteriskt religiösa Joan Smith med hennes gammaltestamentliga straffmoral får det ödesdigra följder.
Bokomslag och beskrivning från Adlibris.

En deckare som inte är på det vanliga sättet den börjar med att berätta att Eunice Parchman mördar en hel familj, även om man vet det från början så hålls spänningen upp medan man läser och jag gillar berättelsen om Eunice och de andra.

Detta var en bok jag har länge tänkt att läsa, eller böcker överlag av Ruth Rendelll men först nu läste jag en, och det berodde på att Bokcirkeln i Lundströms bokradio läste den. Jag gillar att lyssna på de avsnitten när jag har läst boken de diskuterar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar