söndag 17 juni 2018

Artemis av Andy Weir

KAN HON RÄDDA CIVILISATIONEN PÅ MÅNEN?
 Månstaden Artemis är paradiset i rymden för rika turister och excentriska miljardärer, alltså.
 För Jazz är det alger till frukost, ölsubstitut på kvällen och en brits under marken. Till den dag hon erbjuds en oemotståndlig summa för att begå det perfekta brottet.
 Men givetvis är inget så enkelt som det framstår. Jazz upptäcker snart att hon hamnat mitt i en konspiration för kontrollen av hela Artemis och att hennes enda chans att överleva hänger på en plan som är betydligt mer riskfylld än det brott hon lovat att utföra.
ARTEMIS är en fartfylld thriller i en framtidsvision som känns läskigt realistisk. Med Andy Weirs omisskännliga humor blir det ett actiondrama som är lika spännande som underhållande.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.
Jag gillade verkligen Andy Weirs Ensam på Mars, och när jag förstod att han hade skrivit en ny bok, ville jag ju så gärna läsa den. Sen dök de upp andra recensioner både på engelska (booktubers) och svenska (bokbloggares) och jag kände nej detta verkar inte lika bra och inget att ha, nej den här läser jag inte. Men så tänkte jag jag måste läsa den för att bilda mig en egen uppfattning, och vilken tur att jag läste den, den är bra men inte lika bra som Ensam på Mars. Men helt klart läsvärd.
Flera gillar inte riktig Jazz som är huvudkaraktären i denna, visst har hon sina dåliga sidor, men jag tycker definitivt inte att man kan döma ut henne på grund av dem, hon är en överlevare med en form av McGyver förmåga som jag gillar. Det finns ett driv i boken som gör att man vill läsa vidare för att få reda på vad som händer. 


1 kommentar:

  1. Jag gillade boken, inte minst Jazz’ sarkasm tilltalade mig.

    SvaraRadera