tisdag 7 augusti 2018

Mörka platser av Gillian Flynn

Libby Day var bara sju år när hennes mamma och två systrar mördades i det som kom att kallas Satansoffret i Kinnakee. Medan hennes familj låg döende flydde Libby från deras lilla gård och ut i den stränga vinterkylan. Hon överlevde - och vittnade om hur hennes femtonårige bror Ben var den skyldige.
Tjugofem år senare spårar en grupp privatspanare upp Libby i hopp om att hitta bevis för att Ben är oskyldig. Ben sitter fortfarande i fängelse och Libby ser en chans att tjäna en hacka på sin tragedi. Mot en summa pengar tar hon kontakt med de som var involverade den där gången. Kanske ska det visa sig att hennes vittnesmål inte var så vattentätt trots allt.
Libbys efterforskningar tar henne från sjaskiga strippklubbar i Missouri till övergivna turiststäder i Oklahoma, och undan för undan börjar den ohyggliga sanningen uppdagas.
Libby är tillbaka där hon började och där hon egentligen alltid varit: På flykt från verkligheten. På flykt från en mördare.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Efter att ha läst författarens bok Gone girl har jag länge tänkt att läsa något mer av henne. Men det blev aldrig av förrän nu när denna bok var den Evelina valde till mig att läsa i BookBuddyAthon vi deltog i, en vecka i juli. Den var så bra jag vill en psykologisk thriller ska vara, en bladvändare som är svår att lägga ifrån sig och bara vill läsa mera i för att få reda på vad som hänt.
Även om jag började misstänka vad som kanske hade hänt innan vi får reda på det så är den bra, för det fanns även andra vinklingar jag inte såg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar