tisdag 14 augusti 2018

Tematrio - Lila

När jag såg att Lyrans Noblessers Tematrio är tillbaka efter sommaruppehållet och när hon efterfrågar oss efter böcker som hänsyftar till lila, titel, innehåll eller omslag, så kan jag inte annat att vara med. För med en gång dyker Lila Hibiskus upp i mitt huvud, så det får bli mitt första val. En bra bok. Som jag har läst för länge sedan och har ingen recension om. Men jag lyssnade på den som radioföljetång och uppläsare var Tuva Novotney. 


Sen börjar jag fundera vad ska de andra två valen vara då, sen funderade jag om inte Alyson Noels serie de odödliga innehöll ett omslag som var lila, och det stämde när jag började titta igenom vilka omslag jag har använt på bloggen som går i lila färg. (länk till recension)


Nu blir det ännu svårare att välja, för gick igenom de lila omslagen och fick fram flera förslag, så vilket ska jag välja. Och valet föll på Yoko Ogawas bok En gåtfull vänskap.  (Istället för en hel del deckare ( tex Mosströms Dödens pendel), med fina omslag och som jag har gillat). För tyckte att det är en sån fin berättelse och vänskap den boken skildrar. (länk till recensionen)





10 kommentarer:

  1. Snyggt lila böcker!Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  2. Finns Noëls böcker på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de delar jag har läst har jag läst på svenska.

      Radera
  3. Fina lila böcker. Lila hibiskus är helt fantastisk.

    SvaraRadera
  4. Ogawas bok är faktiskt en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är en sån fin berättelse.

      Radera
  5. Fina lila omslag! Lila hibiskus skall jag absolut kolla upp. :)

    SvaraRadera
  6. Ingen jag har läst men gillar verkligen lila!

    SvaraRadera
  7. Lila hibiskus har jag läst, Ogawa står i min japanska hylla

    SvaraRadera