måndag 2 mars 2020

En hemlig plats (Dublins mordrotel #5) av Tana French

En hemlig plats


Fotot visar en leende tonårskille. Över hans blå t-shirt har någon omsorgsfullt klistrat fast utklippta bokstäver: Jag vet vem som dödade honom.

Det har gått ett år sedan Christopher Harper hittades ihjälslagen på den välklippta gräsmattan innanför murarna på flickinternatet St Kilda's. Chris var sexton år och elev på pojkskolan i närheten. Nu dyker en av tjejerna på St Kilda's, Holly Mackey, upp på polisstationen med ett foto på Chris i handen. Holly säger att hon hittat bilden på internatskolans anslagstavla, där eleverna sätter upp lappar med sina hemligheter. Hennes historia ger nytt liv åt fallet och kriminalaren Stephen Moran ser sin chans att äntligen klättra i graderna. Men för att lyckas måste han samarbeta med Antoinette Conway: kantig, illa omtyckt och utstött bland de manliga kollegorna på mordroteln. Och han måste tränga sig in i den slutna och laddade världen på internatet.

Kriminalpoliserna Morans och Conways intensiva utredningsarbete ger En hemlig plats ett febrigt tickande driv, samtidigt som Tana French målar upp en tonsäker skildring av tonårsliv: med skoningslöst intrigerande och mörka hemligheter, men också svindlande ung kärlek och en magiskt stark vänskap.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Albert Bonniers förlag.

Tana Frenchs deckare om Dublins mordrotel har jag hållit på att läsa om i flera år, även om jag gillar varje del dröjer det alltför många år sen sist. Som tur är de ju bara löst sammanknutna, hoppas nu bara att jag inte dröjer alltför länge innan jag läser sista delen. 
Jag fångas upp av mysteriet vem som har mördat skolpojken Chris, och följer polisernas förhör med de tonåriga flickorna som är mest misstänkta. Sen blir jag fascinerad att brottet löses på bara en dag (även om de hade flera dagar på sig för ett år sen och inte kom någonstans med utredningen då), sen att det även pågår en parallell handling med tonårstjejernas och Chris berättelse.

Boken ingår även i Kaosutmaningen som #28- en bok av en av mina favoritförfattare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar