tisdag 10 mars 2020

Tisdagstrio - Asien

Temat för tisdagstrion denna vecka är Asien - här är min trio:


Flickan med sju namn : min flykt frÃ¥n NordkoreaEn katts resedagbok 

  • Flickan med sju namn - Hyeonseo Lee - en ung kvinnas flykt från Nordkorea.
  • En katts resedagbok - Hiro Arikawa - en vacker berättelse om vänskap mellan en man och hans katt, utspelar sig i Japan.
  • Färgernas ljud + Stjärnenatt - Jimmy Liao - vackra bilderböcker med starka berättelser om "sårbara" barn från Taiwan.
En uppdatering 2020-03-14), har sett att jag och Evelina har samma trio, och det är inte konstigt för vi har läst dessa böcker tillsammans, och det var de jag kom att tänka på i första hand då jag tänkte på Asien, men jag har tänkt lite till och har en mer äldre trio av böcker jag har läst.

Ladies Coupe (häftad)Berättelsen om Pi (pocket)Sputnikälskling (pocket)

15 kommentarer:

  1. Har läst något av Liao men hade inte hört talas om Färgernas ljud, tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. En katts resedagbok var en liten fin bok. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  3. Liao fick komma med på min lista också :)

    SvaraRadera
  4. Jag läser inte så mycket från Asien, uppenbarligen. Har inte läst någon i din trio.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av dina, tack för tips!

    SvaraRadera
  6. En katts resedagbok var trevlig läsning. De andra låter intressanta!

    SvaraRadera
  7. Alla låter väldigt läsvärda!

    SvaraRadera
  8. har inte läst någon av de här men är väldigt nyfiken på 1 och 2. Tack för tips!

    SvaraRadera
  9. En katts resedagbok är jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  10. En katts resedagbok har jag funderat på tidigare. Bra att bli påmind.

    SvaraRadera
  11. En katts resedagbok har jag tänkt läsa. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  12. intressanta tips! det tycker Evelina också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så konstigt då vi har läst och diskuterat dessa böcker tillsammans. Och jag ville ändå ha några som jag rätt nyligen hade läst och att de var bra, annars finns det andra böcker som jag skulle kunna ha tipsat om som tex Berättelsen om Pi, någon Haruki Murakami och Kvinnor på ett tåg av Anita Nair.

      Radera
  13. Spännande tips! Tack för dem.

    SvaraRadera
  14. Tack för tips! Inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera