tisdag 31 mars 2020

Tisdagstrion -Grannar

I dag är temat grannar i Ugglan & bokens tisdagstrio, och jag har först ingen aning om vilka böcker som jag vill tipsa om som handlar om grannar på något sätt, men sen kommer tre upp i mitt huvud.

En man som heter OveMin fantastiska väninna. Bok 1, Barndom och tonår (storpocket)Mannen mellan väggarna (inbunden)

  • En man som heter Ove, även om jag inte var helt förtjust i denna bok, så gillar jag ändå Oves grannar och deras samspel med honom.
  • Min fantastiska väninna av Elena Ferrante, ännu en bok jag inte var så helt förtjust i heller, men den handlar faktiskt om flera grannar som skildras i denna bok av den unga Elena. Fast den fångade ändå mitt intresse så jag läste hela kvartetten.
  • Mannen mellan väggarna av Emma Ångström, här handlar det om ett hyreshus med grannar som upplever mystiska saker efter ett mord som skett i en av lägenheterna.

8 kommentarer:

  1. Mannen mellan väggarna gillade jag jättemycket men tänkte inte alls på den.

    SvaraRadera
  2. Ove har jag läst och gillat. Mannen mellan väggarna står oläst i hyllan.

    SvaraRadera
  3. Jag var inte heller så förtjust i Ferrantes bok, serien var faktiskt bättre än boken. Mannen mellan väggarna vill jag läsa.

    SvaraRadera
  4. Ferrantes bok är den enda jag läst och den fungerade inte så bra för mig heller.Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  5. Ferrante läste jag och var inte särskilt förtjust. men jag såg TV - serien och det gick bättre. Backman och Ångström har jag inte läst

    SvaraRadera
  6. Filmen om Ove tyckte jag om och Ferrantes böcker är mycket bra.

    SvaraRadera
  7. Elena Ferrante passar ju bra in i trion - den tänkte jag inte på. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Mannen mellan väggarna hade jag tänkt ta med i min trio, men så blev det något annat, en "dammig" gammal Balderson. :D

    SvaraRadera