söndag 8 mars 2020

Min bokresa #80 - The Genre book tag

En till tag (vad kallar vi det på svenska - frågor om böcker) som jag hittade och kände för att göra.
1. Your favourite genres
Om det är samma som jag läser mest av, så är det nog fantasy.
2. Your least favourite genres
Är en som gillar att läsa de flesta genres och kan hitta böcker jag gillar bland de flesta genrer, får nog svara att jag är inte så förtjust i romantiska böcker, speciellt med en historisk bakgrund.
3. A genre you want to try
Här har jag egentligen inte inget bra svar för som sagt jag läser ju redan från de flesta genrer, och tror inte jag har någon som jag missat att prova ifrån.
4. A genre you don't want to try
Skulle här kunna bli likadant svar som ovan, men jag är inte intresserad av att läsa självhjälpsböcker (har läst en del) och känner om jag behöver hjälp så söker jag den hellre från de som är utbildade och arbetar inom det ämnet som jag vill ha hjälp med.
5. A genre you're not sure about
Samma genre som den som jag kallade min minst favorit genre, för jag kan mycket väl tänka mig att prova på flera ur den genrer, men sen vet jag att jag har många som jag inte gillat ur den med. Alltså romantiska romaner.
6. A genre blend you love
Har det senaste lärt mig att det finns så många genrer som går i varandra och innehåller spår från varandra. Och det senaste är Science fantasy. Sen kan man väl även kalla Urbanfantasy en blandning av fantasy och den verkliga världen. Något annat som jag kan tycka om ibland är historiska romaner som blandar och har även en nutida historia i sig.
7. A genre-defying book
Lunarchronicle (Månkrönikan) av Marissa Meyer är en retelling av de klassiska sagorna Askungen, Rödluvan, Rapunzel och Snövit som är en favorit.

Läste nyligen Dark Matter, som är en blandning av thriller och scince fiction, och just den blandningen skulle jag gärna vilja läsa mera av.
(Denna kunde även vara med i svaret till frågan ovanför)



Skulle vara intressant att höra era tankar om detta ämne lämna gärna en länk eller kommentar i kommentarerna.


1 kommentar:

  1. Kul frågor! Mina svar finns här: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2020/03/min-bokresa-80-genre-book-tag.html

    SvaraRadera