söndag 1 mars 2020

Min bokresa # 79 - Skottårs bok tagen - Leap Year Book Tag

Även om februari är över och skottårsdagen varit, så måste jag ändå ta och gör denna tag. Jag kommer inte att översätta frågorna.

1. An extra day: what is one book that brought a little something extra?
Som kristen måste jag nog ändå svara Bibeln.
Har funderat om jag skulle komma på en annan bok men det gör jag inte.
2. Taking a big leap: what is one book that you are/were afraid to read?
Även om jag läst boken tidigare, och gillat den då, var jag faktiskt lite rädd att läsa J R R Tolkiens Ringarnas herre ( The Lord of the Ring), så det passade bra att en av de booktubers jag ser på har i år Lord of the Readalong 2020.
Har även tre andra böcker av Tolkien som jag känner lite emot att ta upp, vara en är Silmarillion.
3. Every 4 years: what is the 4th book you read this year?
Jag läser ju flera böcker samtidigt, så det beror på hur man räknar.
Den fjärde boken jag påbörjade i år var Hobbiten av J R R Tolkien, men den fjärde boken jag avslutade i år var Systrars öde av Jessica Spotswood.
4. 366 days in the year: looking at your 3rd shelf, name the 6th book on that shelf, and name the 6th book after that!
Nu är det ju det där med att jag några bra bokhyllor till att göra sådana här roliga undersökningar i, men jag får väl använda min bok/rullvagn från IKEA, som bara innehåller böcker jag vill läsa.
Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan och Extincion trials av S M Wilson.
5. Leaping ahead: name 4 books that you want to read by the next leap year [alternative: name something on your bookish bucket list that you want to complete by the next leap year].
Det skulle vara många böcker det, men jag väljer nog att välja att lyfta upp ett projekt jag har hållit på med i flera år redan, men jag har varit lite dålig på det det senaste, men hoppas på att under de kommande fyra åren läsa flera noblepristagare i litteratur, för jag har tänkt att försöka läsa minst ett verk av varje pristagare.
Äger till exempel Djungelboken av Kipling och Buddenbrocks av Thomas Mann som jag vill läsa, plus de två senaste pristagarna Peter Handke och Olga Tokarczvik.
6. Leapfrog: name a book on your TBR that has green in it.
Måste ju välja Genom dina ögon av Peter Hoeg, som jag har tänkt sen den kom ut på svenska i höst.

Genom dina ögon, Høeg, Peter




7. Bad luck: what bookish things do you steer clear from?
Jag får väl säga att inte vika hundöron.
8. Tag 4 people!
Evelinas bokhylla
Fröken Christina
Vargnatts bokhylla
Mest Lenas godsaker

Sen är ju vem som helst välkommen att svara på frågorna, eller bara en del av dem, Lämna gärna en kommentar i kommentarerna till var jag i så fall skulle kunna hitta dina svar om du inte ger dem i kommentarerna.

Om ni är intresserade av flera av mina bokresor finns en lista här.

(En liten parentes, jag funderar på utifrån frågorna om Leapfrog och Bad luck, vet ni var de frågorna har med skottår att göra, enligt amerikanare? Kunde inte låta bli och googla och här kanske bad luck svaret finns https://lowvelder.co.za/519478/lucky-unlucky-need-know-leap-year/)

3 kommentarer:

  1. Mitt svar på fråga 2 är detsamma som ditt! Här är mina svar: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2020/03/min-bokresa.html

    SvaraRadera
  2. Tack för taggen! Ska göra den framöver :)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag gjort taggen och svaren finns här https://lenasgodsaker.blogspot.com/2020/03/skottarsboktaggen-leap-year-book-tag.html

    SvaraRadera