måndag 30 mars 2020

Den skrikande trappan (Lockwood & co #2) av Jonathan Stroud

Lockwood & Co. Den skrikande trappan (pocket)


Nervkittlande spänning och humor i oemotståndlig kombination med krypande skräck! Din hemsökelse vår huvudvärk! I över femtio år har varenda landsände i England plågats svårt av en epidemi av vålnader. Spöken, andar och gengångare som inte är speciellt vänliga, snarare rent livsfarliga. Antalet parapsykiska agenturer har ökat med åren, alla med samma affärsidé: att förgöra spöken. Bara barn och unga har den rätta övernaturliga förmågan när det gäller att uppsöka och förinta. Till detta används värjor, järnkedjor och magnesiumeld. Konkurrensen mellan agenturerna är stenhård.Lucy Carlyle, en talangfull, mycket ung agent med stor ambition, anländer till London, säker på att hon ska få anställning hos en av de mest framstående agenturerna. Istället hamnar hon hos Anthony Lockwood. Hans firma befinner sig på fallrepet, men han driver den med stolthet, och utan någon vuxens närvaro. Efter att ett jobb får ett katastrofalt avslut, sinar uppdragen. Mot sin vilja måste de därför anta sin farligaste utmaning någonsin. På ett av de absolut mest hemsökta godsen i England.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

En bok jag har ägt länge, inköpt på någon bokrea till mina söner tror jag.
När sen jag och Evelina vill läsa en bok ihop för Middle grade march föll valet på denna, för jag har hört mycket gott om den av en del booktubers.
Bra är den, historien fångar även mitt intresse fast jag är vuxen, och jag gillar att läsa om de unga spökjägarna och de är trevliga karaktärer att lära känna. Historien är intrigerande så att jag gärna vill läsa vidare i boken, och nu när boken är slut även läsa följande delar i denna serie.

Denna bok ingår även i Kaosutmaningen #2 - en bok som är en spökhistoria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar