lördag 24 april 2021

Balladen om sångfåglar och ormar (ingår i Hungerspels-trilogin) av Suzanne Collins

 

Hungerspelen är tillbaks!

I Balladen om sångfåglar och ormar följer vi händelserna som skedde 64 år innan Hungerspelen-trilogin utspelar sig.
Balladen om sångfåglar och ormar tar sin början på morgonen inför den tionde "Slåttern". Ceremonin där regimen väljer ut vilka två ungdomar som ska delta, och med all sannolikhet slaktas, i Hungerspelen. Regimen påstår att Hungerspelen hålls för att bygga upp en stark, trygg och lydande nation.
Men är det verkligen det samhället som folket vill leva i, och till vilket pris?

Denna ödesmättade morgon får vi följa 18-årige Coriolanus Snow, och det kommer att dröja länge innan han blir den fruktade diktator som vi lärt känna honom som i de tidigare böckerna.
Kanske får vi till och med lära känna honom som en hjälte?

Med denna fjärde bok om Hungerspelen tar Suzanne Collins upp viktiga och ständigt aktuella frågor om auktoritet, våldsanvändning och vad som egentligen definierar att vara människa.

"Med den här boken ville jag utforska vår sanna natur, vilka vi är, och vad vi anser krävs för vår överlevnad. Boken utspelar sig under 'återbyggnadsperioden' tio år efter kriget. Den period som vanligtvis refereras till som Den Mörka Tiden, där landet Panem kämpar för att ta sig tillbaka på fötter. Den här tiden skapar en bra grund för karaktärerna att brottas med de här frågorna och deras syn på vad det egentligen innebär att vara människa." - Suzanne Collins

Suzanne Collins kultförklarade framtidsvärld "Hungerspelen" är en spännande berättelse om maktens förgörande kraft och människans kamp för frihet och värdighet. Men det är också en gripande skildring om liv, död och kärlek.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris.

En av de bästa dystopier jag har läst har varit The Hunger games (Hungerspelen), så när jag hörde att Collins skulle ge ut en förberättelse till trilogin blev jag med en gång intresserad av att läsa den. Sen när den kom ut kom alla negativa recensioner och jag blev lite mindre intresserad av att läsa, så det dröjde ett tag innan jag tog tag i den.

Tror att det kan ha varit en bra idé att inte läsa med en gång, och ha de höga förväntningarna kvar över den, för som det blev nu så hade jag mindre förväntningar på den och fick på så sätt en bok och historia som överraskade mig, för jag gillade verkligen att läsa om en ung President Snow och om Lucy Gray som var en tidig hungerspeldeltagare från Distrikt 12. Förfasas över hur vissa människor kan göra så mycket illa med makt och översätteri mot vad kärleken till livet och andra människor kan göra andra goda människor ännu mer goda och starka och stå på sig mot översätteriet. 

Kan bara säga att jag inte är besviken på denna bok och jag hoppas att Collins kommer att skriva mer av denna värld.

Denna bok ingår även i Kaosutmaningen #7 - en bok skriven av en favoritförfattare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar