söndag 11 april 2021

Min ljudbokstjänst boktag

Såg denna booktag hos Vargnatts bokhylla, hon hade hittat originalet hos Jennifers bokvärld, här är Jennifers video.

Så då ska vi väl se vad jag svarar på frågorna:
1. Vilken ljudbokstjänst använder du?
Storyrel, som jag har använt av och till under flera års tid (sen ca 2010).
Sen från förra året har jag även Scribd, för att lyssna mer på nyutkomna engelskspråkiga böcker då de inte finns på Storytel, 

2. Har du testat någon annan ljudbokstjänst?
För några år sen då jag inte hade Storytel, och kände en period för att lyssna på ljudböcker provade jag en provperiod på BookBeat, hade tänkt även testa Nextory någon gång, men på något sätt fick jag inte någon sådan där prova-på kod att fungera så det blev aldrig av.
Sen efter den perioden så lyssnade jag inte på ljudböcker på ett tag igen, och sen när jag ville börja så valde jag Storytel för då hade de något erbjudande för gamla kunder och sen dess har jag haft Storytel.

3. Vad föredrar du - ljudbok eller ebok?
Ljudböcker, för det är besvärligt att läsa e-böcker tycker jag, speciellt om det är på telefonen, men är det en bok jag vill läsa som bara finns som e-bok så läser jag ju det med.

4. En ljudbok eller ebok du älskar!'
Sådana här frågor är ju alltid så svårsvarade, då det finns en hel del böcker jag älskar.
Men The Poet X av Elizabeth Acevedo, för den är skriven på vers och när författaren själv läser den så blir det en extra insikt till boken att höra slam-poetry uppläsningen.

5. En ljudbok eller ebok du inte läst klart
Funderar på om frågan gäller som om svaret ska vara en bok jag inte kunnat lyssna/läsa klart för att jag inte har gillat boken eller uppläsaren, för i så fall är den en bok där jag inte lyckades lyssna länge på författaren som själv läste den, gillade inte rösten, och nu blir jag helt ställd vilken bok det var för det var så längesen. Någon känd svensk manlig författare...
Eller om det ska vara den bok jag håller på att lyssnar på/läser just nu, för den har jag ju inte läst klart än, i så fall är det Assassin´s Quest av Robin Hobb som jag sakta men säkert tar mig igenom, har hållit på att lyssna på den i februari, men den är så lång (37 timmar och 35 minuter om man lyssnar i normal uppsepelningstakt, men jag som höjer till den dubbla då är den bara på 18 timmar och 47 minuter, men det är många timmar ändå).

6. Vilken typ av böcker/genre läser du främst i ljudbokstjänsten?
Det beror inte på genren att jag väljer att lyssna på en bok, utan det styrs mer av om jag inte kan få tag på den genom biblioteket eller någon enstaka gång köper den själv, väljer att lyssna eller läsa genom ljudbokstjänsterna.

7. Vilka böcker har du sparade i din TBR?
Oboy, och det ska jag kunna svara på jag har flera hundra sparade på Storytel och ett femtiotal på Scribd, men jag får väl se över och nämna några som jag gärna vill läsa snart, de svenska i Storytel och de engeska i Scribd.
Klara och solen av Kazuo Ishiguro, Stöld av Ann-Helén Laestadius, Black wings beating av Alex London och The Gilded ones av Namina Forna.

8. Vilken tid på dygnet läser du ljud/eböcker?
Försöker alltid läsa en timme när jag går och lägger mig. Sen blir det oftast när jag tar min promenad, och sen är det när jag gör något hushållsarbete hemma, som lagar mat tex, detta gäller ljudbokslyssnande.
E-böcker blir när jag har tid att sitta ner och läsa på dagen, har inte någon speciell tid som jag skulle kunna ange det till.

9. Vilken hastighet lyssnar du främst på?
Det har jag ju redan angett i fråga 5, men oftast blir det den dubbla hastigheten, om inte uppläsaren håller en rätt snabb lästakt för då får jag ju sänka uppspelningen.
Storytel har ju bara upp till den dubbla uppseplningshastigheten men hos Scribd kan man höja till 3 gånger hastigheten, men jag har ännu inte lyckats lyssna snabbare, men ev om det råkar finnas någon extremt långsam uppläsare så kanske.

10. Vilken är din favorit funktion i din ljudbokstjänst?
Hos Storytel att även om man gör ett uppehåll i sin prenumeration har man sin bokhylla sparad. Upptäckte att hos Bookbeat försvinner den(i alla fall då jag testade den). 
Och Scribd att den kommer ihåg att jag vill lyssna på dubbla hastigheten då jag påbörjar en ny ljudbok, för det gör inte Storytel och jag måste ändra det varje gång. 
Stroytel att den räknar om och anger hur långt man lyssnat och hur mycket man har kvar att lyssna på i den uppspelningshastighet man anger för det gör inte Scibd, så det är svårt att förstå hur mycket man lyssnat på och hur långt man har kvar att lyssna då den bara anger hur mycket man har kvar och då om man skulle lyssna i normal uppspelningshastighet. 

Hoppas att jag har fått med allt jag vill framföra om min ljudbokslyssning och tjänster.

Kom på att jag tänkte att det kan vara intressant att höra vad de två tjänsterna kostar, Scribd tar ca 80 kr/månad men är lite begränsande då man inte kan lyssna på obegränsat med ljudböcker under månaden, men jag har verkligen inte riktigt fattat hur begränsningen är, det närmaste jag förstått är att någon annan har förklarat att mer än 3 nyutgivna böcker inte går att lyssna på under en månad.
Storytel däremot har obegränsad tillgång till böckerna men kostar 169 kr/månad.

3 kommentarer:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
    1) Love Spells
    2) lösning och botemedel mot all sjukdom
    3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
    4) Äktenskapstavlar
    5) Graviditetsförtrollning
    6) Breakup Spells
    7) Döden
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    10) Lotteri
    Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
    via {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera
  2. Klara och solen vill jag läsa, den verkar så bra! Stöld ska jag läsa nu under april :)

    SvaraRadera
  3. SÖKAR HJÄLP ATT FÅ DITT EX TILLBAKA TILL DIG, KONTAKTA DR ISIKOLO NU
    Jag heter Kara Harvey. Av glädjens överflöd talar mitt hjärta mycket om DR ISIKOLO. Han kom till min räddning när mitt liv var förstört i månader. Min älskare lämnade mig för en annan kvinna och jag visste inte att han var sinneskontrollerad och hypnotiserad. Jag gjorde allt jag kunde för att få honom att återvända till mig men utan resultat. Han lämnade staden med damen och jag hörde aldrig från honom eller såg honom ens igen. Jag letade efter hjälp på nätet när jag läste om hur DR ISIKOLO hjälpte andra kvinnor som hade samma problem. Jag kontaktade honom och han berättade för mig allt som behövde göras, vilket jag efterlevde. Precis som han lovade återställdes kärleken och lyckan jag delade med min partner och han rensades från den mörka charmen de lade på honom och återvände till mig efter 48 timmar. DR ISIKOLO är ärlig i att hjälpa människor och han kan hjälpa dig om du idag bestämmer dig för att kontakta honom. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera