fredag 2 april 2021

Exit väst av Moshin Hamid

Den självständiga Nadia och den återhållne Saeed träffas i ett land som är på gränsen till inbördeskrig. De inleder en kärleksaffär, och kommer varandra inpå livet snabbare än väntat på grund av de oroligheter som deras kärlek växer i. När oroligheterna till slut exploderar i bombkrevader och när det i hemmakvarteren uppstår ett nätverk av vägspärrar, börjar de höra rykten om dörrar som för bort från våld och krig om man går genom dem. Men det är farligt och har ett pris. När våldet eskalerar bestämmer sig Nadia och Saeed för att de inte har något val. De hittar en dörr, och lämnar sina gamla liv bakom sig
I en främmande och osäker framtid försöker de hålla fast vid varandra och sitt förflutna. Det är en tidlös berättelse, som samtidigt handlar om just vår tid: om kärlek, lojalitet och mod.



MOHSIN HAMID är född i Lahore i Pakistan, och har hittills givit ut fyra uppmärksammade och kritikerrosade böcker utöver Exit väst: romanerna Nattsvärmare, Den ovillige fundamentalisten, Så blir du snuskigt rik i det snabb växande Asien och reseberättelsen Missnöje och dess civilisationer, samtliga översatta till svenska.

Bokomslag och beskrivning av handlingen hämtad från Adlibris.

Detta var en bok jag har känt till och haft i bakhuvudet att jag har velat läsa den någon gång, men jag tänkte aldrig att jag skulle läsa den nu i mars, förrän Evelina frågade mig om jag hade möjlighet och ville läsa den så att hon hade någon att diskutera boken med.

Jag ska bara säga att jag verkligen inte ångrar att jag läste den, för detta var verkligen en berättelse som i sin handling är väldigt aktuell med sitt ämne med inbördeskrig i länder med starka "islamitiska" influenser och sen vidare med hur västvärlden bemöter flyktingarna som flyr från dessa "krig". Sen finns den magiska realismen aspekten med boken som gör den ännu mera intressant.

Kan bara rekommendera boken och säga att den är precis det som sägs i texten om boken här ovanför "Det är en tidlös berättelse, som samtidigt handlar om just vår tid: om kärlek, lojalitet och mod".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar