torsdag 29 april 2021

Dry av Neal Shusterman & Jarod Shusterman

 

When the California drought escalates to catastrophic proportions, one teen is forced to make life and death decisions in this harrowing story of survival from New York Times bestselling author Neal Shusterman and Jarrod Shusterman. The drought - or the Tap-Out, as everyone calls it - has been going on for a while now. Everyone's lives have become an endless list of don'ts: don't water the lawn, don't fill up your pool, don't take long showers. Until the taps run dry. Suddenly, Alyssa's quiet suburban street spirals into a warzone of desperation; neighbours and families turned against each other on the hunt for water. And when her parents don't return and her life - and the life of her brother - is threatened, Alyssa has to make impossible choices if she's going to survive.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Bokus.

Denna bok har jag varit intresserad av ett tag efter att ha hört talas om den lite här och där och även efter att ha läst Neal Shusterman Arc of a Sythe trilogi, som jag gillade mycket. Att jag sen läste den nu berodde på att jag hörde att Chloe read books (booktuber) skulle läsa den i sin book club Sisters, Approximatley nu i Maj.

Jag ångrar verkligen inte att jag valde att läsa denna bok, den var riktigt intressant och spännande gällande då katastrofen slår till och det finns inget kranvatten i Kalifornien. Berättelsen eskalerar ju längre befolkningen är utan vatten och man får lära sig hur självisk mänskligheten är som bara kan se till sina problem och inte hjälper andra... En stark berättelse om dessa ungdomar vad de måste göra för att överleva.

Dock kändes det som den slutade lite abrupt och det kändes som ett lite form av quick-fix, men som sagt på något sätt måste ju boken sluta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar