söndag 19 november 2017

Fladdermöss. I en värld av ekon av Johan Eklöf och Jens Rydell

Vi skymtar deras flyende skuggor i sommarnatten, hör deras parningsrop i höstmörkret och anar de flyktiga silhuetterna i det dunkla gatljuset. Fladdermössen bor i våra hus och jagar i våra trädgårdar och parker. Men vilka är de och hur lever de?
Fladdermöss - i en värld av ekon är den första svenska boken om fladdermössens liv. Den handlar om säregna, fascinerande och mytomspunna djur, däggdjur precis som vi själva, lika i grunden men ändå så annorlunda. Boken sträcker sig från Mayatemplen i Latinamerika till svenska jordkällare, från Kenyas slätter till bergen i Taiwan.
Texterna och fotografierna ger en fantastisk inblick i den värld av ljud och dofter som fladdermössen möter varje natt. Vi får läsa om hur sinnesintryck långt bortom vår mänskliga uppfattningsförmåga formar deras tillvaro. Vi lär känna fladdermössens natur, deras långa historia och relation till människan och får berättat om nyttan de gör i naturen. Natten kommer aldrig mer att kännas ensam.
Bokomslag och beskrivning av boken hämtad från Bokus.

Förra månaden läste jag denna fakta bok som en av de böcker som ingick i Autmun Readathonen jag var med i som Booktubern Mercedes höll i. Det var under valet en non fiction bok som vi förknippade med höst. Tänkte på Fladdermöss - Halloween - fast jag kan mycket väl tänka mig fladdermöss kan kännas lite höstliga inte på att man tycker de upplevs som skrämmande utan de då går i dvala inför sin vintersömn, Ähm jag vet inte vad jag vill förmedla alls med denna början av recensionen.

Jag bara kände att det skulle vara intressant att läsa mer om detta däggdjur som faktiskt är så många som en tredjedel av alla däggdjurs arter som finns. Vi ska ju ha en hel del i vårt land och många av bilderna som var med i boken var tagna i mitt egna landskap Västra götaland, men inte ser man många. Har väl sett de flyga runt mot en ljus sommarhimmel ett par gånger under mitt snart femtioåriga liv. Det var en faktaspäckad bok men det som fascinerade mig mest var alla bilder som fanns. Klart en läsvärd bok om man är intresserad av att läsa om fladdermöss.

Om ni vill se fler bilder så besök Jens Rydells och Johan EKlöfs hemsidor.

1 kommentar: