onsdag 15 november 2017

När skruven dras åt av Henry James

En ung guvernant till två föräldralösa barn på det ensliga godset Bly utanför London, accepterar mystiska villkor för sin anställning. Väl på plats möts hon av en stämning av iskall och stirrande övernaturlighet, barnen hon måste skydda samt en tvetydig husföreståndarinna. Alltmer osäker blir också läsaren, på fasans egentliga källa.
När skruven dras åt är en av världslitteraturens mest klassiska spökhistorier, skriven av den psykologiska romanens mästare Henry James. Kanske mer än någon från sin tid kom James att inspirera våra moderna skräckmytologier; från bilden av oskulden som ondska, till schizoida labyrinter à la Roman Polanski.
När skruven dras åt presenteras här i nyöversättning av Ola Klingberg och med ett förord av skräckvetaren Mattias Fyhr.

HENRY JAMES [18431916] föddes i New York men emigrerade tidigt till Europa. Han hör till den anglosaxiska sekelskifteslitteraturens viktigaste namn.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.
Detta omslag är så vackert, den jag läste var det helt svart omslag på, så jag läste inte denna nyöversättningen, men tror jag inte gjorde så mycket för detta var en bok jag gillade. Och även om jag inte är den där som blir skrämd av att läsa skräck (då är det annat med film), så var det än spännande och skrämmande historia att läsa. Plus att den får en att fundera vad som händer och vad som är inbillningar av den unga kvinnan eller om det inte är det. 
Läste någons annans recension att hen hade fått vibbar från filmen The Others med Nicole Kidman, och jag kan verkligen hålla med (och det är faktiskt en film som jag tycker är riktigt skrämmande).

1 kommentar:

  1. Filmen The Others gillar jag men tyvärr blev jag besviken på den här boken.

    SvaraRadera