fredag 16 november 2018

Hett i hyllan vecka 46/2018



Detta inlägg var tänkt att jag skulle gjort igår, men igår hade jag lite att göra plus migränattack på det, så jag både glömde och hann inte, men här kommer det och så här skriver Monika om hett i hyllan

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Denna gång är det en pocket som jag köpte på någon bokrea för många år sen, har inte läst något av författaren, men denna handling fängslade mitt intresse, så varför har jag inte läst den?


En svart plastsäck flyter tidigt i maj upp under en hängpil på Vårbyfjärdens södra strand. En ung kvinna har blivit brutalt mördad och dumpad i vattnet. Vad har egentligen hänt och varför? Att ta reda på det blir en sak för Kristina Vendel, 33 år och nyutnämnd chef för Huddingepolisens rotel 6, och hennes stab. Det hon tvingas ge sig in i kommer att beröra henne starkt. Existensiella frågor tränger sig före rationella. Theodore Kallifatides tänjer ännu en gång på sina gränser och hans nya roman är oavlåtligt spännande, underhållande och känslostark.

2 kommentarer:

  1. Jag hade också en deckare av honom (inte den där) tidigare som hyllvärmare.

    SvaraRadera
  2. Har faktiskt inte läst något av honom och egentligen så vet jag inte om jag är så sugen på det. Men jag kan ju helt klart ha gjort en felbedömning här :)

    SvaraRadera