måndag 19 november 2018

Två Victorianska klassiker -Wells + Eliot


Silas Marner flyr sin strängt religiösa omgivning efter att ha anklagats för ett brott han inte begått. Han börjar ett nytt liv, som vävare i utkanten av en liten stad. Med tiden tjänar han ihop en förmögenhet, men ödet har gjort honom känslokall och bitter. Och än en gång ska Silas Marner förlora allt han äger. Det är först när han tvingas adoptera en föräldralös flicka, som han finner anledning att åter söka sin tro.
George Eliots Silas Marner [1861] är både en realistisk roman och en moralisk saga, med den engelska landsbygden som spelplats. En av den engelska litteraturens stora klassiker, här i översättning av Ingegerd von Tell. I bokform på svenska för första gången på 38 år.

GEORGE ELIOT, egentligen MARY ANN EVANS [1819-1880], var en engelsk romanförfattare. Flera av hennes verk räknas till den brittiska litteraturens viktigaste i en realistisk romantradition. Ofta utspelar de sig på den engelska landsbygden och utmärks av en djupt inkännande psykologisk detaljskildring som var långt före sin tid.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Som sagt har hållit på att läsa Victorianska klassiker skrivna under 1847-1905 under Oktober (Victober) månad, sen blev det inte så många klassiker lästa som jag ville hinna med. Denna läste jag för att det var en bok som var skriven under pseudonym. Sen kan jag tycka att vissa delar av romanen var rätt tråkiga mot vissa andra delar var riktigt bra. Så lite kluven till den är jag.Men i överlag gillade jag nog vad jag läste om jag tänker efter.

Tidsmaskinen av H G Wells
Det här var inte vad han hade väntat sig.

Uppfinnaren från London har anlänt till en avlägsen framtid. Omedelbart blir hans tidsmaskin stulen. Strandad i en värld fylld av mirakel och förfall söker han efter en väg hem och finner en dold ondska.

Tidsmaskinen gavs ut första gången 1895 och är en av de största science fiction-klassikerna. Här ryms både ett vilt äventyr och en skarpsinnig reflektion över människans hjärta och drivkraft.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Denna var däremot en klassiker jag har tänkt läsa länge men inte blivit av, däremot kände jag igen berättelsen och undrar om jag inte kan ha läst den som ung men glömt det.
Berättarstilen är inte riktigt min stil så jag upplever boken som tråkig även om historien som sig är spännande och intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar