torsdag 1 november 2018

Hett i hyllan vecka 44/2018


Då var det torsdag igen om Monikas Hett i hyllan 

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Har läst första delen i Milleniumserien och gillade den, och började på denna och kom inte många sidor in innan jag slutade läsa den. Fast jag har inte gett om i alla fall de tre första i serien som Stieg Larsson har skrivit, så jag hoppas läsa den någon gång, även om jag säkert är sist att läsa den.

Lisbeth Salander återvänder till Sverige efter en längre tids vistelse utomlands. Hon har kommit över en stor summa pengar vilket innebär att hon för första gången i sitt liv är kvar och det går upp för henne att hon är helt ensam.

Samtidigt har Mikael Blomkvist på Millennium fått korn på hett nyhetsstoff. Journalisten Dag Svensson och hans sambo Mia Bergman har hittat avslöjande uppgifter om en omfattande sexhandel mellan Östeuropa och Sverige. Många av de personer som utpekas i traffickinghärvan har höga positioner i samhället.

Händelser i Salanders mörka förflutna börjar göra sig påminda. När Dag och Mia blir brutalt mördade riktas misstankarna mot Salander och en stor polisjakt drar igång. Salander bestämmer sig att en gång för alla göra upp med det förgångna och straffa dem som förtjänar det. Återigen korsas Blomkvists och Salanders vägar.

Flickan som lekte med elden är den andra delen i Stieg Larssons Millenniumtrilogi.

6 kommentarer:

  1. Jag läste den serien för länge sedan och den var bra.

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst, gillade dem alla tre.

    SvaraRadera
  3. Den är bra men tar tid att komma in i. Jag tycker även Lagercrantz fortsättning är okej.

    SvaraRadera
  4. Hela serien är så otroligt bra. Sträckläste dem för många år sedan.

    SvaraRadera
  5. Jag såg filmen (filmerna?) och det räcker för mig. :)

    SvaraRadera