tisdag 20 november 2018

Veckans topplista - höstens favoriter

Inför denna topplista skriver Johanna så här:

Snart står vintern för dörren, i alla fall om man ska följa kalenderåret som räknar december som en vintermånad. Därför börjar det bli dags att summera höstens läsning och veckans topplista handlar idag om höstens bästa böcker. 

Det var svårt att välja men jag tror dessa fem är dem jag vill ha med på listan, utan inbördes rangordning:


  • Hustrur och döttrar av Elizabeth Gaskell, en klassiker som blev min favorit både som klassiker och under Oktober månad.
  • Skuggsystern av Lucinda Riley, hela denna serie om De sju systrarna är en favorit.
  • Inte för nära av Colleen Oakley, känslosam bok om Jubilees allergi och liv.
  • Winter av Marissa Meyer, avslutar härmed serien och vilket avslut sen. 
  • Neverworld av Marisha Pessl, efter nu ha läst författarens alla böcker måste jag nog säga att hon har kvalat in på favoritlistan och att jag måste läsa allt hon skriver.

17 kommentarer:

  1. Skuggsystern har jag läst och den kom nästan med på min lista. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas fortfarande att något förlag ska översätta Winter, men jag har bara läst första boken i serien, Cinder.

    SvaraRadera
  3. Hustrur och döttrar är en fin klassiker.

    SvaraRadera
  4. Winter var riktigt bra. Som hela serien!

    SvaraRadera
  5. Har bara läst Nattfilm av Pessl, får nog läsa mer av henne. Winter är den enda på listan som jag läst, den är riktigt bra.

    SvaraRadera
  6. Hustrur och döttrar tror jag inte ens jag hört talas om, även om jag känner igen författarnamnet. Den skulle jag gärna läsa. Blev nyfiken på Neverworld också.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst Neverworld än men skönt den är så bra.👍

    SvaraRadera
  8. Skuggsystern skall jag snart läsa. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  9. Neverworld läste jag nyss, tyckte mycket om den!

    SvaraRadera
  10. Gaskell, så trevligt med en klassiker.

    SvaraRadera
  11. Jag läser Neverworld just nu, och gillar verkligen hittills!

    SvaraRadera
  12. Har inte läst några av böckerna, men tack för tips:)

    SvaraRadera
  13. Hustrur och döttrar gillade jag verkligen. Pessl blir jag nyfiken på

    SvaraRadera
  14. Winter måste jag ju läsa!! Gick den fort att läsa, lika bra som tidigare delar? Om du gillade de då vill säga... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sträckläst alla böckerna i serien, och det var likadant med Winter.

      Radera
  15. Marisha Pessls böcker är jag nyfiken på!

    SvaraRadera