onsdag 21 november 2018

The Shining (Varsel) av Stephen King

Den okrönta skräckklassikern
När Jack Torrance får i uppdrag att ta hand om det isolerade Overlook Hotel över vintern, ser han det som en möjlighet att komma på fötter igen efter att ha misslyckats som författare och fått sparken från sitt lärarjobb. Hans fru, Wendy, ser vintermånaderna uppe i bergen som en chans att läka relationen med Jack och förhindra att familjen splittras. Danny, deras femårige son, ser något helt annat. Han är synsk och kan se scener som ingen femåring någonsin borde få se. Han ser hotellets fasansfulla förflutna och de onda krafter som väntar på familjen ...

Varsel är Stephen Kings tredje utgivna roman och den bok som innebar hans stora internationella genombrott. Boken ligger också till grund för Stanley Kubricks klassiska skräckfilm The Shining med Jack Nicholson i huvudrollen.
"Stephen King är kung!" Mats Strandberg
Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

För många år sen ( har ingen aning ens när) såg jag mini-TV-serien The Shining, och för några år sen ( 2-3 år) såg jag filmen men har aldrig läst Stephen Kings bok. Även som jag som tonåring och i tidiga 20 års åldern läste mycket King.

Men nu äntligen har det blivit av att jag läste den, när jag började tänkte jag att jag kommer väl inte tycka om den för jag vet vad som ska hända, för att jag har sett både en och två adaptioner av den. Men det fanns mycket som inte fanns med i boken, en hel del om hur och vad de tänkte . Plus att det finns saker som finns med här som inte finns i adaptionerna och vice versa. 

Sen är jag ju inte den som blir så skrämd av saker jag läser men visst finns det ställen som gör mig lite rädd. Och även om boken är på över 500 sidor tröttnar jag inte, som jag kan göra av Kings längre böcker. Plus att hans slut kan vara lite krystade men det uppfattar jag inte att detta slut är.

Så överlag är detta en underhållande läsning.

1 kommentar:

  1. Måste se miniserien någon gång. Bara sett filmen och läst boken.

    SvaraRadera