torsdag 1 november 2018

Vad blev läst i Oktober

Som sagt jag hade ju hela Oktobermånad en massa readathons som jag medverka i, jag tänkte det kunde vara kul att se vad jag fick läst och inte läst under månaden.

Utifrån mina läsrapporter som jag har skrivit varje dag under månaden så läste jag ut 13 st böcker (en del hade jag redan påbörjat innan månaden började, så det var inte 13 hela böcker, men jag påbörjade även några som jag inte läste ut, så egentligen går det nog jämt upp) plus att jag läste 4820 sidor.

Under hela månaden var det Victober och jag tänkte läsa dessa böcker

  1. Läsa en roman av en favoritförfattare till de som är värdar för readathonen. Ange : Thomas Hardy eller Anne Bronte, Kate Howe, Charles Dickens, Katie Elizabeth Gaskell, Lucy Charlotte Bronte
  2. Läsa en roman med ett namn i titeln, kan vara både personer eller platser.
  3. Läsa en roman publicerad under de 10 första och /eller de 10 senaste åren av eran. (Victoriska eran var mellan 1847-1901).
  4. Läsa en roman skriven av en kvinna anonymt eller under pseudonym.
  5. Läsa en bok och se filmatiseringen eller TV-serien.
  6. Läsa gruppens (på Goodreads) valda bok.
Jag har efter flera om och men kommit fram till följande, en del kan passa in även på andra utmaningar. Så det kan sluta med att jag läser andra än de jag skriver här.

  1. Pickwick klubben av Charles Dickens ( kan även passa in som publicerad under de 10 första åren av eran)
  2. Silas Marner av George Elliot ( som även skulle kunna passa in på 4an)
  3. Djungelboken av Ruiyard Kippling
  4. Främlingen på Wildfell Hall - Anne Bronte
  5. Tidsmaskinen - H G Wells ( ev Månstenen av Wilkie Collins)
  6. Hustrur och döttrar av Elizabeth Gaskell
Det slutade med att jag läste dessa
  • Hustrur och döttrar av Elizabeth Gaskell ( som passa in på punkt 1 och 6)
  • Silas Marner av George Eliot (som passar på punkt 2 och 4)
  • Tidmaskinen av H G Wells ( som passar in på punkt 3)
Så även om jag inte läste alla böckerna så nästan blev det en bok som passade in på varje punkt, det var tänkt att jag skulle se Tidsmaskinen filmen men det hanns inte med), Jag läste inte bara Victorianska böcker för som sagt jag hittade andra readathons jag ville vara med i.
Främlingen på Wildfell Hall av Anne Bronte håller jag på att läsa.

Första veckan av Oktober var ju även I Regenets Fall into Fantasy, där var det ju inga specifika utmaningar utan man skulle läsa böcker som gav en verklighetsflykt. Jag läste dessa under denna tiden.
  • Victobers readalong bok som var Hustrur och döttrar av Elizabeth Gaskell ( inte hela boken för jag läste 2 kapitel per dag hela månaden igenom)
  • Last Namasara av Kristen Ciccarelli, som även var med i Book in a Jar läsningen.
  • Sista riket av Brandon Sanderson som var en bok jag inte läste ut under denna vecka plus är en bok jag läste tillsammans med Evelina.
  • The Shining av Stephen King en bok jag inte läste ut.
Andra veckan i Oktober var det Magical Readathon och jag hade planerat att läsa dessa böcker

Charms Extra Credit main coursework: - Alohamora, read a book that's first in a series - Accio, book that's top of your TBR - Incendio, words 'fire' or 'flame' in the title/series name, or flame picture on the cover - Rictusempra, book that 'tickles you the right way' (exciting trope/theme/genre) - Lumos, book with a light cover



Alohamora - Kaninhjärta av Christina Ljungquist (denna läste jag ut)
Accio - Lyras färd av Phillip Pullman (denna läste jag med)
Incendio - Harry Potter and the goblet of fire (denna blev bara påblröjad)
Rictusempra - Ibland bara måste man av David Levithan (utläst)
Lumos - Neverworld av Marissha Pessl (utläst)

Sen var det bara en readathon kvar och det var MercyBookishMushings Autumn readathon, där jag tänkte läsa detta:
  1. Läs en gotisk / spöklik bok
  2. Läs en "non-fiction som känns höstlik. ( handla om natur, resa till något kallt ställe)
  3. Läs en bok som utspelar sig på ett kallt ställe.
  4. Läs en historisk roman.
  5. Läs en novellsamling
  6. Läs en bok skriven till en vuxen publik som handlar om en ung flickas uppväxt.
Dessa böcker har jag tänkt att läsa:
1 Grafisk roman/seriealbum - Deady Class, vol 1 Reagan Youth av Rick Remender, Wes Cragig, Lee Loughridge & David Lapham (den läste jag)

2 Mitt 70-tal, ett recex jag tänkte att det passar in för jag tyckte att nostalgi är en höstkänsla. (utläst)

3 Names of the sea av Sarah Moss, en skildring av en familj som flyttar till Island (bara påbörjad)

4 Skuggsystern av Lucina Riley (Läste jag ut)

5 Stars Above av Marissa Meyer (inte läst)

6 The Unseen World av Liz Moore ( Inte läst)

Jaha, inte blev alla böcker jag hade planerat lästa men i överlag är jag ändå nöjd med denna månads läsning.

 Alla läsrapporter jag skrev under månaden 
 #1// #2 // #3 // #4 // #5 // #6 // #7 // #8 // #9 // #10// #11 // #12 // #13 // #14 // #15 //#16 // # 17 // #18 // #19 // #20// #21 // #22 // #23 // #24 // #25 // # 26 // #27 // #28 //#29 // #30 // #31

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar