måndag 18 december 2017

Julenkät

Kände för att svara på några frågor angående jul etc, har sett många BookTags på Booktube som handlar om jul det sista men har inte kunnat bestämma mig för vilken jag skulle svara på. Men så skrev Lottens bokblogg om sin julenkät hon hade gjort för några år sen och nu svarade om på. Jag får nu göra en primär för mig på den, för jag har inte svarat tidigare på den.
Finns det någon speciell bok du önskar dig? Eller är du en sådan person som har en lång lista på böcker? Vilken står i så fall överst på listan? Och i vilket format önskar du få boken?
Jag är den där som inte får böcker i julklapp även om jag skulle bli väldigt glad om jag fick det, så julklappsböcker får jag skaffa själv efter jul för antingen presentkort eller pengar jag har fått. Sen är jag ju mer den som lånar från biblioteket än lägger pengar på böcker, detta utesluter inte att det finns böcker att läsa som jag själv har anskaffat här hemma.
Men till årets önskning är boken Gemina av Jay Kristoff och Amie Kaufman i den inbundna upplagan med det snygga genomskinliga omslaget, det skulle matcha första boken Illuminae som jag faktiskt köpte för förra årets julklappspengar.
Annars på önskelistan finns den illustrerade Fantastiska vidunder och vart man finner dem som nyligen kom ut.
Finns det något annat bok/läsrelaterat som du önskar dig?
Jag skulle verkligen vilja ha ett par bokhyllor där jag skulle kunna ställa upp alla böcker som nu lever undangömda i diverse garderober, byrålådor och flyttlådor.
Nu är det här innan jul och man vet ju aldrig vem som läser bloggen – men finns det någon bok du kommer att ge bort i år? Eller finns det någon du skulle vilja tipsa om?
Tyvärr blir det inte några böcker jag ska ge bort i julklapp i år, brukar annars gärna försöka hitta några att ge sönerna, även om de inte är de största bokläsarna i den här värden så läser de nog en bok då och då. Till den äldste hade jag funderingar om en komplett samling av Sherlock Holmes, men det blev inte av. Mellan sonen hade jag mycket väl kunnat tänka mig att ge Hampus Nessvolds bok Ta det som en man. Yngste sonen har undanbett sig bokliga presenter (där hör ni hur bokintresserade de är).
Har du planerat din julläsning, eller får det bli som det kommer?
Jag har väl inte speciellt någon planering, fast jag vill försöka läsa ut de påbörjade böcker jag har liggande och även en del böcker som jag hade planerat läsa i år som jag ännu inte har hunnit till, men det känns lite mycket så jag får väl se vad som kommer att bli läst.
Länk till senaste pågående läsningen och mina utmaningar för 2017.
Det sägs att julen inte bara innebär läsande (vem sprider sådana rykten?) – vilken jultradition är viktigast för dig? Eller är det skönast att inte följa några traditioner alls?
Så värst mycket traditioner har vi väl inte, men det är skönt att i alla fall tillbringa julafton tillsammans med nära och kära och äta god mat och bara umgås.
Knäck, kola, ischoklad, mintkyssar, skumtomtar… – är det något julgodis som du inte kan motstå?
Skumtomtar är en klar favorit.
Har ni gran eller skippar ni det? Plast eller äkta vara?
Nej gran måste man ha, och det ska vara äkta vara (tur att ingen i familjen är allergisk) och den kläs inte förrän dagen innan julafton (förstår inte de som kan ha granen klädd redan från mitten/slutet av november?).
Finns det något som du gärna gör under julen som du ser extra mycket fram mot?
Nej inte mer än umgås med nära och kära. Fast gå till kyrkan på julaftonsmorgon/förmiddag och få lite mysig inledning med julkrubba och musik känns uppfriskande.

1 kommentar: