onsdag 9 december 2020

Frukten av ett brott av Trevor Noah

 Jag växte upp i Sydafrika under apartheid, vilket var besvärligt, eftersom jag uppfostrades i en blandad familj, där jag var den blandade i familjen. Min mamma, Patricia Nombuyiselo Noah, är svart. Min pappa, Robert, är vit. Schweizisk-tysk, närmare bestämt, vilket schweizertyskar som regel är. Under apartheid var ett av de värsta brott man kunde begå att ha sex med en person av annan ras. Jag behöver knappast tillägga att mina föräldrar begick det brottet.  

Frukten av ett brott är Trevor Noahs egen berättelse om uppväxten under apartheidregimen i Sydafrika. Med vass penna och glimten i ögat tar han sig an stora frågor kring politik, ras och identitet. Noah, värd för The Daily Show och en av Amerikas starkast lysande stjärnor, vänder här blicken inåt och ger läsare en djupt personlig och rörande inblick i den värld som format honom.

Denna bok är en samling av arton personliga berättelser som tillsammans tecknar ett gripande porträtt av en rastlös ung man som kämpar för att finna sin plats i en värld som inte tycker att han ska finnas. Det är också berättelsen om Trevors mamma orädd, rebellisk och djupt religiös som är fast besluten att rädda sin son från ett liv i fattigdom.  

Trevor Noah är komiker, skådespelare, och tv- och radioprogramledare. 2015 tog han över som programledare för det amerikanska underhållningsprogrammet The Daily Show efter Jon Stewart. Fruktan av ett brott är hans första bok.  

Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Under detta år som pågått har jag blivit mer intresserad av vad som händer i USA, pga saker som Trump, Black lives matter -rörelsen och polisbrutaliteten plus om COVID, så det är inte konstigt att jag har sett många klipp med Trevor Noah från The Daily show.

Sen har jag ju sen tidigare varit intresserad av Sydafrika och Apartheid, så denna bok kändes väldigt aktuell att läsa.

Sen är Trevor en bra berättare han får med det komiska inslaget men han överdriver det inte,  även om det är allvarliga saker han berättar om sitt och först och främst hans mamma men även resten av familjs liv under hans uppväxt i Sydafrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar