lördag 19 december 2020

Nattens regn och dagens möda av Elizabeth Hjort

 

Världen rustar för krig när Sveriges intellektuella röster samlas i Sigtuna för att diskutera dikten och moralen. Karin Boye är en av de tongivande, samtidigt som hon är kluven inför debatten och männen som för ordet. En kväll råkar hon möta Ruth Kjellén i Sigtunabacken, vilket blir inledningen på en oväntad vänskap. Karin är nyckfull och van att gå sin egen väg, Ruth är den perfekta hustrun gift med Sigtunastiftelsens grundare Manfred Björkquist och ordnar sina dagar i den duvblå anteckningsboken.

Ruth blir smickrad över att Karin visar intresse för henne som fritt tänkande människa, men känner sig med tiden allt mer trängd och illa till mods. Karins tillvaro med komplicerade kärlekshistorier och hetsigt skrivande i skuggan av kriget leder å sin sida henne farligt nära stupets kant.

Elizabeth Hjort har med Nattens regn och dagens möda skrivit en djupt engagerande roman inspirerad av verkliga personer och händelser vid en tid av Europas undergång stod för dörren.

Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Denna bok ingår i min läsning i Kaosutmaningen 2020 som # 21för en bok som jag fått i julklapp. Sen fick jag boken på ett ovanligt sätt förra året, då jag var in på biblioteket 17e december (som är min födelsedag) hade de där ett bord men inslagna böcker och skylten met text ungefär som God jul varsågod en julklapp från oss på biblioteket" och vem tackar inte nej till en gratis bok. Och det var denna bok som fanns i paketet. 

Sen är det väl inte egentligen en sådan bok jag plockar upp att läsa men en bok om Karin Boye är väl inte så fel, men den handlar väl kanske mest om den uppdiktade berättelsen om Ruth som författaren vill berätta. Fast även om det kanske mest är påhittat det som händer i boken så kan jag nog tänka mig att det kan finnas lite sanningen i det och jag gillar att läsa om denna tid. Andra världskriget har alltid fascinerat mig och då i den bemärkelse hur den behandling och förintelse kunde ske av dem som Hitler och andra Nazister såg som mindre värda en dem själva och den ariska ätten. Och även om Sverige inte var med i kriget så har ju ändå vår historia och samhälle även det påverkas av denna jobbiga tid som Europa genomgick innan, under och efter kriget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar