torsdag 3 december 2020

Hett i hyllan vecka 49 / 2020

 

Monika skriver så här om Hett i hyllan
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Nu har jag kommit till lite mera nyligen inköpta Hett i hyllan böcker, denna köpte jag för ca 2 år sen, då jag hade läst Små stora lögner av samma författare och var lite nyfiken på flera av hennes verk. Men sen blev boken inte läst, men den intresserar mig ännu...

I En annan Alice bjuder Liane Moriarty på samma vinnande blandning av igenkänning, humor och allvar som i succéerna Öppnas i händelse av min död och Stora små lögner (boken bakom HBO-serien Big little lies).Alice Love vaknar upp på golvet på gymmet och förstår inte vad hon gör där. Hon avskyr ju att träna! Hon får veta att hon slagit i huvudet och tuppat av, och blir hjälpt till sjukhuset. Alice som nyligen fått veta att hon är gravid med sitt första barn ber oroligt läkaren se efter att allt är som det ska. Hon möts av förvåning. Alice är inte alls gravid, påstår läkaren. Däremot måste hon ha fått barn tidigare – hon har tydliga ärr efter ett kejsarsnitt på magen. Långsamt inser Alice att något är fel. Långsamt inser hon att smällen mot huvudet har fått henne att glömma ett helt årtionde.En annan Alice är en roman om chansen att få göra om och göra rätt. När Alice vaknar upp på gymmet är hon 39 år, inte 29. Hon tror att hon är nygift, störtförälskad i sin man och gravid med sitt första barn, men egentligen är hon trebarnsmamma och mitt i en uppslitande skilsmässa. Tio år har fullkomligt raderats från hennes minne – ett årtionde då hon uppenbarligen fått för sig att bli träningsfanatiker, då hon glidit ifrån sin älskade man Nick, då hon förlorat närheten till sin syster och på något sätt tappat bort sig själv. Alice måste hitta tillbaka till sina minnen, och till den hustru, dotter, vän och syster hon en gång var.

9 kommentarer:

  1. Har läst annat av Moriarty och tyckt de var helt OK.

    SvaraRadera
  2. Har någon bok av Moriarty bland mina olästa.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst något av henne. Än. Har en annan bok på läsplattan och den borde kanske läsas snart...

    SvaraRadera
  4. Öppnas i händelse av min död tyckte jag var bra. Om den här också är det vet jag ju inte, men man kan hoppas.

    SvaraRadera
  5. Tycker om hennes böcker, och har läst den här. Inte hennes bästa men OK

    SvaraRadera
  6. nyfiken: besöker du andra bloggar? Ser inte dina kommentarer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tyvärr den där som sällan lämnar kommentarer, men visst läser jag andras bloggar.

      Radera
  7. Kom på en annan sak som kanske ger en missvisning om att jag inte kommenterar, det är att på vissa bloggar kan jag inte kommentera med mitt bloggerkonto utan använder mitt Twitterkonto @bokcamilla istället.

    SvaraRadera