torsdag 17 december 2020

Hett i hyllan vecka 51 / 2020

 

Monika skriver så här om Hett i hyllan:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Denna bok vann jag för ett par år sen då jag deltog i Nilmas Bokhylla Julkalender, men har ännu inte läst den även om den låter riktigt intressant...
Ingrid Eskilsson är en rar liten tant som på bred östgötska charmar sin omgivning och alltid har ett gott ord till övers för andra. Om dagarna arbetar hon som församlingsassistent inom Svenska kyrkan i Linköping. På nätterna praktiserar hon nekromanti - magi och trollkonster som låter henne kommunicera med de döda och väcka dem till liv.

Mer än något annat vill Ingrid knäcka odödlighetens gåta, och till sin hjälp tar hon därför Magnus Benedictus Petri, biskop i Linköpings stift under digerdödens härjningar, och mästernekromantiker i hemlighet. Problemet är dock att när den 700 år gamla biskopen kommer tillbaka till jordelivet visar det sig snart att han har en helt egen agenda...

4 kommentarer:

  1. Jag gillar Swedish Zombie men utgivningen kan vara lite ojämn ibland. Hopas den är bra!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag också har den. I så fall ligger den på läsplattan.

    SvaraRadera
  3. Men vilken helt galen bok! Den vågar jag inte läsa, jag bor ju i Linköping.

    SvaraRadera