fredag 11 december 2020

Krigarens svärd (Magnus Chase #1) av Rick Riordan

 

Bästsäljande Rick Riordan, som i tio år toppat listorna med bokserierna och Hollywoodfilmerna om Percy Jackson och Olympens hjältar, är tillbaka – och den här gången tar han sig äntligen an de nordiska gudarna.

Hemlöse Magnus Chases 16-årsdag börjar inget vidare: Han blir jagad, gör inbrott – och dör, under väldigt konstiga omständigheter. Men hans äventyr har bara börjat. Det visar sig att Magnus är son till fruktbarhetsguden Frej och hör hemma i asagudarnas paradis, det märkliga Valhall. Valhall, fullt med döda vikingar, valkyrior och allehanda hjältar, med trädet Yggdrasil i matsalen och slagsmål på schemat varje dag, liknar ingenting Magnus någonsin sett. Dessutom är hans lyxiga svit något helt annat än livet på gatan ...Men säg det som varar för evigt – inte ens livet efter detta, tydligen. Magnus inser snart att allt inte är som det ska i asagudarnas palats. Tillsammans med sina vänner måste han rymma och leta rätt på Frejs svärd. Annars väntar Ragnarök.

Myternas mästare Rick Riordan är känd för sin moderna twist på klassisk mytologi, sina nervpirrande cliffhangers, och för att få läsarna att frusta av skratt. I en av hans roligaste böcker hittills möter du den nordiska gudavärlden som du aldrig sett den förut – eller vad sägs om att möta en mobbad valkyria, en hoarder till havsgudinna, ett avhugget huvud på mycket dåligt humör och en helt livsfarlig ekorre?

Bokomslag och beskrivning hämtad från Akademibokhandeln.

Ända sen för flera år sen då jag högläste för sönerna böckerna om Percy Jackson har jag gillat Rick Riordans historier som baseras på de mytologiska grekiska och romerska gudarna, och nu var det dags att påbörja att läsa denna serie om Magnus Chase, som det visar sig ha en nordisk gud till far.

Nu läser jag inte längre högt för sönerna utan läser för min egna del, dock ska jag väl säga att jag inte var lika förtjust i Magnus och hans äventyr mot vad jag har varit i Percy och hans vänners äventyr. Om det beror på att det inte är lika intressant med de nordiska gudarna eller om jag bara har tröttnat på Riordans böcker, även om det baseras på olika mytologier så är ju det lite samma historia.

Men jag tänker inte låta bli att läsa vidare i denna serie, för den hör ändå på något sätt ihop med följande böcker om Percy och de andra som följer på dem, som jag vill läsa för att se vad som ska hända med vissa karaktärer.

Men jag kan förstå barn i åldern 9 år upp kan tycka detta är en intressant, kul och spännande bok precis som övriga Riordans böcker,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar