tisdag 8 december 2020

Tisdagstrion - Vintervitt

 Ugglan & bokens tisdagstrios tema denna gång är "Vintervitt" ska se hur jag kan tolka det i veckans tisdagstrio.

Böcker som har snö i titeln eller på omslaget, böcker som utspelar sig på vintern då det är vintervitt ute. Denna trio var mycket lättare att göra än förra, för här bara poppade böckerna upp i hjärnan med en gång en efter en.

  • Snödrev av Helene Tursten. Jag har gillat och läst alla Turstens deckare och dessa med Embla Nyström gillade jag mycket med och ser framemot fler delar i serien.

  • Vitklädd med ljus i hår, deckare av Maria Lang som utspelar sig en snöig luciaafton, denna är en av mina Maria Lang favoriter, nu när jag kom att tänka på den fick jag nästan lust att läsa om den nu.

  • The bear and the nightingale av Kathrine Arden, har jag haft med i tidigare tisdagstrio men jag kan inte låta bli att ta med den denna gång också. Detta är första delen i en fantasytrilogi som utspelar sig i ett "medeltida Ryssland" och baseras på deras folksagor om tex Vinter kungen och den utspelar sig under vintern i extrem kyla och snö.

  • Måste ha med en bonus, detta är en bok jag hoppas få läsa nu i december eller i alla fall under vintern för att den verkar ju passa in då den verkar utspela sig under vintern och hör bara på titeln: Det som göms i snö av Carin Gerhardsen

15 kommentarer:

  1. läste några av Helen Turstens titlar. vet inte om jag läst Lang, Arden är jag nyfiken på

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon i själva trion, men bonusboken har jag läst. Den är lika bra som allt annat hon har skrivit 🙂

    SvaraRadera
  3. Det vete tusan om jag läst något av Maria Lang. Hon lär ju vara bra.

    SvaraRadera
  4. The Bear and the Nightingale vill jag läsa.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen. The bear and the nightingale håller jag på att läsa just nu. Den är som en fantastisk saga.

    SvaraRadera
  6. Vitklädd med ljus i hår har jag nog läst för länge sedan. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  7. Det som göms i snö hade jag med i min trio. Läste Vitklädd med ljus i hår i somras, det hade gjort sig bättre att läsa den nu :-)

    SvaraRadera
  8. Gerhardsens bok funderade jag på att ta med. Den har ju verkligen en klockren titel! Några böcker av Tursten har jag läst, men inte denna tror jag.

    SvaraRadera
  9. "Vitklädd med ljus i hår" kvalar väl nästan in som julbok!

    SvaraRadera
  10. har inte läst någpn av dina böcker, men vill nog läsa alla.

    SvaraRadera
  11. Vitklädd med ljus i hår är riktigt bra!

    SvaraRadera
  12. Den där Lang-boken blir jag också sugen på :-)

    SvaraRadera
  13. Har läst något av Tursten och Lang men inte just de där böckerna. Det som göms i snö har jag läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
  14. Den första blir jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
  15. Tror jag läst boken av Lang, men för väldigt länge sedan i sådana fall. Passande för dagen.

    SvaraRadera