tisdag 1 december 2020

Tisdagstrion - Väderfenomen i titeln

Ugglan & bokens Tisdagstrio har temat Väderfenomen i titeln, denna första tisdagstrio i december.

Jag hade dock svårt att först hitta titlar på böcker, sen när jag gick igenom de böcker jag läst de senaste åren, så hittade jag några men sen blev jag fundersam vilka jag ville ha med i en trio, för jag hade ändå nio förslag när jag tog med alla jag kunde tänka mig. Men nu tror jag att jag har förkortat ner det till en trio.

Trail of lighting av Rebecca Roanhouse, en dystopisk YA (unga vuxna) som är baserad på Najavoo indianernas mytologi, där vädret och klimatet är det som skapat den värld de lever i, då vattnet börjar sina.

Sjörök (andra delen av Havsfolket) av Camilla och Viveca Sten, en fantasy som baseras på vår svenska folktro, riktad till barn men som även passar en vuxen publik. Sjörök är dimma som hör till höst och vinter och bildas då kall luft rör sig över vatten med högre temperatur. Avdunstningen från vattenytan mättar luften och "sjön ryker". En typisk situation är när det blåser svagt från snötäckt mark ut över öppet vatten - en älv eller havet. Sjörök bildas när vattnet är varmare än luften och blir ca 15 meter hög.

Snöstorm och kanelhjärtan - fyra juliga berättelser, en lite mera gullig och julig bok även om snöstorm kanske inte låter så mysigt. 







12 kommentarer:

  1. Snöstorm och kanelhjärtan låter mysig, under förutsättning att man får vara inne i stugvärmen under snöstormen och mumsa i sig kanelhjärtan :)

    SvaraRadera
  2. Känner igen Sjörök. Har inte läst den, man har haft funderingar på att ta mig an den serien 🙂

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte väl att det måste finnas någon boktitel med blixtar i - även om jag inte kunde komma på någon själv.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dina, men fick uppleva sjörök i somras. Det kom fort och emellanåt kunde man knappt se handen framför sig. Väldigt häftig upplevelse och jag är glad att vi inte var ute med båt just då.

    SvaraRadera
  5. Snöstorm och kanelhjärtan verkar mysig!

    SvaraRadera
  6. Känner igen böckerna men har inte läst dem.

    SvaraRadera
  7. idel olästa titlar här. Camilla Sten känner jag i alla fall

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon i din trio men har Roanhorses bok i min Storytelbokhylla. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  10. Camilla Sten skriver ju förträffligt bra, och den där lät ju spännande! :)

    SvaraRadera