tisdag 29 december 2020

Girl burns brighter av Shobha Rao

 

Alternating between the girls' perspectives as they face relentless obstacles, Girls Burn Brighter introduces two heroines who never lose the hope that burns within them. In breathtaking prose, Shobha Rao tackles the most urgent issues facing women today: domestic abuse, human trafficking, immigration, and feminism. At once a propulsive page-turner and a heart-wrenching meditation on friendship, Rao's debut novel is a literary tour de force.

Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Denna bok hade jag hört talas om hos någon booktuber och tänkte på den då jag behövde en bok skriven av en indinsk författera att läsa för Kaosutmaningen 2020.

Det är en berättelse som tacklar många av de hemska saker som kvinnor i världen (från vad som nämns i beskrivningen: domestic abuse, human trafficking, immigration, and feminism) kan råka ut för men även två unga kvinnor som gör allt för att göra sin liv bättre. Jag känner för både Poornima och Savitha och vill att de ska gå dem väl, detta är en bok som ger mig fina känslor mot att det ändå finns hopp för mänskligheten då de får hjälp både av okända och de som man inte skulle tro skulle hjälpa dem. Även om jag förfasas av vad de får utstå innan berättelsen är över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar