torsdag 4 oktober 2018

Hett i hylllan vecka 40/2018


Monika skriver så här om Hett i hyllan inläggen:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

En bok köpt på en bokrea för flera år sen, som jag köpte för att jag ibland är intresserad av att läsa om våra kungafamiljer,, vår egen och de andra i Europa, för de flesta kungafamiljerna är knutna till varandra genom släktband. Denna har ju nu några år på nacken, och Catarina Hurtig har skrivit nyare böcker. Men jag vill ändå läsa denna någon gång.

Drömmen om att bli prinsessa, att snärja prinsen, sno åt sig halva kungariken och leva lycklig i alla sina dagar. Visst låter det som något ur det förgångna, men drömmen har aldrig varit mer aktuell än idag.

Skandal säger somliga romantiskt tycker andra om att vår blivande drottning Victoria mötte kärleken på gymmet. För Norges kungapar blev barnens kärleksval en mardröm när den ensamstående mamman Mette-Marit och "Svärsonen från helvetet" gjorde entré. Och när de väl börjat få styr på Mette-Marits image gick hennes pappa och gifte sig med en strippa! Men den mest otroliga kärlekshistorien av alla är den mellan Spaniens kronprins och nyhetsankaret Letizia. I direktsändning berättade hon att Felipe hade en ny, hemlig kärlek. I själva verket visste hon mycket väl vem den hemliga kvinnan var hon själv...

Prinsessor porträtterar hovreportern Catarina Hurtig tio av den nya generationens prinsessor. En stor del handlar naturligtvis om våra egna sessor, men vi får även träffa exempelvis Alexandra, prinsessan som dumpade prinsen för sin älskare men behöll titeln och pengarna, och Märtha Louise som offrade sin kungliga titel för kärlekens skull.

Catarina Hurtig har arbetat som hovreporter sedan millennieskiftet. Hon har följt den svenska kungafamiljen till vardags och fest, under statsbesök över hela jorden och på fler kungliga bröllop ute i Europa än någon annan. I Prinsessor följer vi med Catarina bakom kulisserna och lär känna många av de europeiska prinsessorna på ett sätt vi aldrig trodde var möjligt.

5 kommentarer:

  1. Den boken känner jag inte till men den låter ju intressant.

    SvaraRadera
  2. Den där låter intressant.

    SvaraRadera
  3. Den kände jag inte till. Risken med sådana böcker är ju att de snabbt blir inaktuella.

    SvaraRadera
  4. Jag har sett den men ej läst den.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar monarkier, men att läsa om dem... nej, det får nog vara :)

    SvaraRadera