tisdag 9 oktober 2018

Veckans topplista - brittiska klassiker


Johanna skriver så här inför veckans topplista:

Temat för veckans topplista är idag våra favoriter bland de brittiska klassikerna. Det finns många namn att välja på och valet är idag fritt mellan att lista författare eller enskilda verk. 

Jag har de senaste åren läst mycket brittiska klassiker så jag har svårt att välja vad jag vill ha med på listan. Jag definierar klassiker vara skrivna innan 1950, men ni andra kanske tänker annorlunda, ni får gärna skriva det i kommentarerna i så fall, för det skulle vara intressant att få veta. På grund av min definition så måste jag välja bort C S Lewis Narnia- serie att ingå i min lista. är skrivna under 1950-talet, så ett par år för unga. Jag har i söndags på min blogg skrivit ett klassikerinlägg, där ni kan läsa om fler klassiker.

Jag väljer att lista författare (länkar till de recensioner jag har skrivit, finns inte recensioner till allt)

  • Elizabeth Gaskell, som jag just nu håller på att läsa Hustrur och döttrar av, som håller på att bli en av mina favoriter. Men jag har även läst Nord och Syd, Kusin Phillis och Cranford
  • Thomas Hardy, var en författare jag upptäckte förra året med Tess D´Uberville
  • Jane Austen, en bok jag har läst flera gånger är Stolthet och fördom, fast mina favoriter av hennes böcker är Northanger Abbey och Lady Susan
  • Bronte systrarna, har läst Jane Eyre, Svindlande höjder och Agnes Grey för många år sen. Förra året läste jag om dem som seriealbum för att fräscha upp minnet lite.
  • Agatha Christie, vår allas mysdeckarfavorit får vi ju inte glömma.

Jag har en bubblare för hennes författarskap går utan för klassikergenren utifrån min definition och det är Daphne Du Maurier (skrev böcker mellan 1931- 1981), de böcker jag har läst och gillat är Rebecca (1938) och Fåglarna (1952) och andra korthistorier. 

Och som vanligt kunde listan ha varit längre för det finns fler klassiker jag gillar, men jag valde de jag kände mest för (Arthur Conan Doyle, Dickens och James Henry får vara utan pallplats idag, de två sistnämnda har jag dock bara läst någon bok av var).

13 kommentarer:

  1. en bra brittisk klassikerlista, gillar alla.

    SvaraRadera
  2. Fin lista! Jag har läst ett par böcker av Gaskell och kan gott tänka mig att läsa mer. Thomas Hardy har jag inte läst och det vill jag göra.

    SvaraRadera
  3. Borde ta mig för och läsa fler klassiker, speciellt Austen och Jane Eyre.

    SvaraRadera
  4. Har läst >Jane Austen, systrarna Brontë och Agatha Christie. Elizabeth Gaskell och Tom Hardy borde jag ta och läsa.

    SvaraRadera
  5. Agatha Christie har jag fått upp ögonen för det senaste.

    SvaraRadera
  6. Daphne Du Maurier gillar jag! :)

    SvaraRadera
  7. Christie har jag läst många böcker av och även din bubblare.

    SvaraRadera
  8. Daphne Du Maurier har jag inte läst något av, men jag har sett en del filmatiseringar av hennes böcker.

    SvaraRadera
  9. Fin lista. Christie och Austen kom med även på min lista.

    SvaraRadera
  10. så roligt att någon annan också tagit med Thomas Hardy! Hustrur och döttrar hade jag också med liksom Henry James

    SvaraRadera
  11. En del tips fick jag här. Kul!

    SvaraRadera
  12. Elizabeth Gaskell och >Thomas Hardy har jag inte läst något av. Tack för tips!

    SvaraRadera
  13. Austen och Christie har jag förstås läst. Tack för tips ang. de övriga.

    SvaraRadera