tisdag 2 oktober 2018

Veckans topplista - Kina

Så här skriver Johanna om veckans topplista:

Idag handlar veckans topplista om Kina – böcker som utspelar sig där eller kinesiska författare. En ganska klurig uppgift, böcker om Kina finns – men inte i överflöd. Här kommer min lista med kinesisk koppling.

Precis som Johanna skriver, så var det svårt att hitta böcker med anknytning till Kina (har desto fler japanska och koreanska tips från Asien). Det får bli en lista med tre lästa och två jag vill läsa.

  1. Först ut börjar vi med en nobelpristagare, Mo Yan, priset fick han 2012, jag har läst Det röda fältet. Fast det var ett tag sen men jag minns i alla fall att jag gillade boken.
  2. Sen är det en barn fantasyserie som jag har läst med min äldste son som utspelar sig i ett Kina under Tangdynastin där det finns drakar. Carole Wilkingson. Jag har skrivit recensioner på min gamla blogg: DrakväktarenPurpurdraken och Drakmåne
  3.  En bok som är bannlyst i Kina. Bejing doll av Chun Sue, hon har skrivit en tolkning av sin uppväxt i Kina under tiden hon var 15-17 år. Hon lever ut sin sexualism och sin revolt genom utseende ändringar etc, precis som de flesta ungdomar. Men pga detta sker i Kina så ses det inte med blida ögon på.
  4. En bok som jag vill läsa är Crazy Rich Asians av Kevin Kwan, det har även kommit en filmatisering av den.
  5. Sen än fantasy som är skriven av en kinesisk författare som jag har hört mycket gott om. Så då vill jag ju läsa den. Poppy War av R. F Kuang.
Måste bara ta med en bubblare som jag har skrivit om i Hett i hyllan här vecka 6/2018

14 kommentarer:

  1. När jag ser din lista kommer jag på att jag läst Drakväktaren när jag var yngre, vad jag minns tyckte jag den var jättebra.

    SvaraRadera
  2. Beijing Doll är den enda jag läst av böckerna på din lista. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av dina men har själv kollat in ny kinesisk litteratur.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon av dina. Beijing doll blir jag mest intresserad av. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  5. Mo Yan tycker jag om, de andra blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Mo Yan nämner även jag i min lista. Hans berättelse är så annorlunda och intressanta. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  7. Det röda fältet har jag sett som film. Beijing doll står i min hylla

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst några av dessa.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  10. Inte läst någon av dessa, men Det röda fältet står på min vill-läsa lista. Tack för tipsen!

    SvaraRadera