tisdag 16 oktober 2018

Kutlurkollo veckoutmaning - hur skriver ni helst till varandra?

Inlägget illustreras av en sparad hög med brev från min ungdom, jag hade långa perioder i mitt liv då det alltid låg minst ett handskrivet brev i postlådan varje dag. Numer ligger där mest reklam och jag kan sakna den där känslan av att öppna ett personligt adresserat kuvert. Hur är det med er andra?
Veckans utmaning blir en snabbenkät om hur man föredrar att kommunicera  – välj bland alternativen och motivera gärna ditt val. Svara i egen blogg, på FB Instagram eller i kommentarsfältet. Tagga gärna dina svar med #kulturkollo så att vi hatar till varandras svar.
Mitt allmänna kommentar på detta är - att så såg det ut i min brevlåda med när jag var ung, har fram till ca 30 års ålder många brevvänner som jag skrev med. Har sen dess en del kvar men har fortsatt hållit kontakten med ett par få. Dock är det sällan handskrivna brev som dyker upp i brevlådan, har kontakt på andra sätt med.
Vad föredrar du och varför? Här kommer fem snabba:
lapp på köksbordet – SMS/WhatsApp/annat  -även om jag skulle föredra att vi i familjen kommunicerade så tror jag att det är mera vanligt med ett SMS. 
handskrivet brev – epost/annat -  om det gäller mera personliga saker så skulle jag gilla att få ett handskrivet brev i brevlådan, men om man ser till snabbheten i e-post etc så kan man ju som ha ett samtal än behöva vänta en lång tid på nåt som kanske inte ens skulle komma fram, posten är ju inget att räkna med tyvärr.
vykort – SMS/FB/messenger/Instagram/SnapChat/annat - samma som svaret ovan gäller här.
telefonsamtal – SMS/messenger/ annat - jag vet inte men jag gillar egentligen inte att tala i telefon, men om det skulle gälla något mera personligt så tycker jag då ändå telefon känns bäst.
inbjudningskort på papper – digital inbjudan - det känns mera personligt att få ett inbjudningskort än att bara få en digital sådan.

4 kommentarer:

  1. Det är trist med att man inte riktigt kan lite på posten längre, jag skickar iofs mycket böcker och de brukar komma fram. Men det kan ta tid. Jag är som du, föredrar en inbjudan på papper och jag skriver själv julhälsningar på hemgjorda kort.

    SvaraRadera
  2. Jag har svårt för telefonsamtal när det gäller okända personer men föredrar det ändå när det gäller nära vänner.

    SvaraRadera
  3. jag saknar breven. mina och andras

    SvaraRadera