söndag 28 oktober 2018

Sista riket av Brandon Sanderson

I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Den evige och odödlige Överstehärskaren och aristokratin styr och vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och slaveri.
Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar de dödsdömda. Kelsier har allomantiska förmågor - magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter - och en plan om hämnd och frigörelse.
Samtidigt stryker Vin, en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker - men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer.
För att Keslier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter...

BRANDON SANDERSON [född 1975] är en amerikansk ungdoms- och fantasyförfattare, mest känd för sin Mistborn-serie. Han har tagit sig in på förstaplatsen på New York Times bestsellerlista två gånger, legat på listan med ytterligare fyra böcker, nominerats till en John W. Campbell Award för Bästa nya författare och två gånger vunnit Romantic Times Reviewers Choice Award för Bästa episka fantasyroman. Brandon Sandersons böcker har översatts till över tjugo språk.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Ännu en bok jag har läst tillsammans med Evelina, vi har ständigt någon bok på gång tillsammans. Förutom läsa böcker tillsammans ser vi även på TV-serier ihop och diskuterar, det skriver jag inte lika mycket om på bloggen som det vi läser tillsammans.

Sen har detta varit en fantasyserie jag har velat läsa länge, och den var faktiskt värd att läsa nu när det väl blev av, en fantastisk skildring av en magisk värld. Jag bara blev mer och mer involverad i den och jag kommer definitivt läsa fortsättningen. För jag vill ju bara veta hur det ska gå för alla.

2 kommentarer: